برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  6 , شماره  3 ; از صفحه 268 تا صفحه 274 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مهارت تفکر انتقادي و مولفه هاي آن در دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
 
چکیده: 
مهارت هاي تفکر انتقادي در آموزش پزشکي هدف غايي بوده و دانشجوياني که منتقدانه تفکر مي کنند کمتر به قضاوت هاي غلط مي پردازند و بيشتر بر حيطه ي بالين متمرکز مي شوند که خود مي تواند خلا ميان آموزش تئوريک و باليني را کاهش دهد. لذا هدف از اين مطالعه، بررسي مقايسه اي مهارت تفکر انتقادي در دانشجويان دانشکده ي پرستاري مي باشد. اين پژوهش توصيفي-تحليلي بر روي کل دانشجويان کارشناسي پيوسته پرستاري دانشکده ي پرستاري بروجن به تعداد 60 نفر انجام شد. جهت جمع آوري اطلاعات از پرسش نامه هاي اطلاعات دموگرافيک و تفکر انتقادي کاليفرنيا استفاده شد. اطلاعات در نسخه ي 16 نرم افزار SPSS با استفاده از تست هاي آماري توصيفي و تحليلي کاي دو و ANOVA و ضريب همبستگي پيرسون تجزيه و تحليل گرديد. نتايج به دست آمده نشان داد ميانگين نمره ي تفکر انتقادي دانشجويان 075/ 4± 883/ 8 مي باشد. کمترين نمره مربوط به دانشجويان ترم دوم (589/ 4± 166/ 8) و بيشترين نمره مربوط به دانشجويان ترم هشتم (419/ 3± 769/ 9) بود که اين اختلاف از نظر آماري هم معنادار بود (p<0. 05). از بين زيرگروه هاي تفکر انتقادي، استدلال قياسي از ميانگين بالاتري برخوردار بود (011/ 2± 766/ 4). با اينکه تفکر انتقادي بخش ضروري صلاحيت حرفه اي پرستاري است، نتايج اين مطالعه، نشان دهنده ي ضعف اين مهارت در دانشجويان پرستاري مي باشد. با توجه به اينکه افزايش قابل توجهي در ميزان مهارت هاي تفکر انتقادي دانشجويان ترم آخر صورت نگرفته است، اين موضوع مي تواند نشانگر ضعف کلي در زمينه ي پرورش تفکر انتقادي در برنامه هاي آموزشي باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شهبازی، س.، و حیدری، م.، و باقری، م.، و پورنظری، م. (1394). بررسی مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور, 6(3 ), 268-274. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=465236



Vancouver : کپی

شهبازی سارا، حیدری محمد، باقری مجتبی، پورنظری مهدی. بررسی مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور. 1394 [cited 2022January21];6(3 ):268-274. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=465236



IEEE : کپی

شهبازی، س.، حیدری، م.، باقری، م.، پورنظری، م.، 1394. بررسی مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاری. توسعه ی آموزش جندی شاپور, [online] 6(3 ), pp.268-274. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=465236.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی