برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1397 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 129 تا صفحه 136 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي روايي، پايايي و سطح سوالات چندگزينه اي آزﻣ ﻮ ن هاي پايان ترم دروس تخصصي کارشناسي پرستاري در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
 
چکیده: 
در هر برنامه آموزشي ارزشيابي رکني اساسي بوده که ميتواند آموزش را به مسير صحيح هدايت نمايد. استفاده از آزمون خوب پيشرفت تحصيلي، مستلزم در نظرگرفتن تمامي هدفهاي آموزشي و همه محتواي برنامه درسي است. دراين تحقيق، با توجه به اهميت دروس تخصصي نظري پرستاري، محققين به ارزشيابي امتحانات پايان ترم دروس تخصصي نظري پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اصفهان پرداخته اند. متغيرهاي مورد بررسي درسوالات امتحاني شامل نوع سوالات، سطح سوالات براساس طبقه بندي بلوم، ضريب دشواري و شاخص تميزسوالات، روايي، پايايي آزمونها و تعداد سوالات براي محتواي هر درس بود. نتايج پژوهش حاضر نشان داد که 209 سوال چند گزينه اي(56 درصد) در سطح يک حيطه شناختي طبقه بندي بلوم قرار داشتند. 197سوال آسان (6/58 درصد) بود و 121سوال (36 درصد)داراي ضريب تميز مناسب بودند. بر اساس آزمون پيرسون بين تعداد سوالات به ازاي هر محتواي آموزشي در امتحانات با برآورد تعداد سوالات مناسب براي هر محتواي آموزشي، همبستگي معني دار بود(p<0. 001). در بررسي سوالات آزمون هاي دروس تخصصي نظري پرستاري از نظر تعداد سوالات و ضريب تميز نامناسب بود که ميتواند منجر به تمايز نادرست و نتيجه گيري اشتباه از يادگيري دانشجويان شود. اين در حالي است که ارزشيابي بايد چنان باشد که بتواند سنجش درستي ازميزان يادگيري دانشجويان در تمام سطوح آموزشي باشد اما متاسفانه به دلايل مختلف به اين مهم توجه نشده بود و بيشتر سوالات آسان و در سطح شناختي طراحي شده بودند. شناخت اين نواقص ارزشيابي ازسوي مسئولين آموزشي وکميته ارزشيابي دانشکده ها و اقدام جهت رفع آن ضروري به نظرمي رسد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، ح.، و شکور، م.، و رضایی دهاقانی، ع. (1397). بررسی روایی, پایایی و سطح سوالات چندگزینه ای آزﻣ ﻮ ن های پایان ترم دروس تخصصی کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. توسعه ی آموزش جندی شاپور, 9(2 ), 129-136. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=465205



Vancouver : کپی

حسینی حبیب اله، شکور مهسا، رضایی دهاقانی عبداله. بررسی روایی, پایایی و سطح سوالات چندگزینه ای آزﻣ ﻮ ن های پایان ترم دروس تخصصی کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. توسعه ی آموزش جندی شاپور. 1397 [cited 2021June17];9(2 ):129-136. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=465205



IEEE : کپی

حسینی، ح.، شکور، م.، رضایی دهاقانی، ع.، 1397. بررسی روایی, پایایی و سطح سوالات چندگزینه ای آزﻣ ﻮ ن های پایان ترم دروس تخصصی کارشناسی پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. توسعه ی آموزش جندی شاپور, [online] 9(2 ), pp.129-136. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=465205.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 62 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی