برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1396 , دوره  14 , شماره  3 (پياپي 33) ; از صفحه 65 تا صفحه 81 .
 
عنوان مقاله: 

روش جديد متن کاوي براي استخراج اطلاعات زمينه کاربر به منظور بهبود رتبه بندي نتايج موتور جستجو

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
 
چکیده: 
يکي از بزرگ ترين مشکلات پيش روي موتورهاي جستجو، رفع ابهاماتي است که در جستار کاربران وجود دارد. اين ابهامات مي تواند دلايل متعددي داشته باشد که از جمله آنها تعدد معاني و مفاهيم مرتبط با يک جستار يا کاربردهاي مختلف آن جستار است. اگر موتور جستجو نتواند اين ابهام را به شکل صحيح برطرف کند، در ارائه نتايج خود به کاربر دچار اختلال و خطا خواهد شد و نياز کاربر را برطرف نخواهد کرد. اين موضوع نقش مهمي در تعيين ميزان کارايي موتور جستجو خواهد داشت. در اين مقاله هدف آن است تا با جمع آوري اطلاعات زمينه کاربر در طول زمان، به تفسير جستار کاربر کمک کرده و درنتيجه آن رتبه بندي نتايج موتور جستجو را بهبود بخشيم. زمينه کاربر به هر اطلاعاتي گفته مي شود که به شناخت ويژگي ها و خصوصيات کاربر کمک کند. در اين مقاله متن صفحات وبي که کاربر از آن ها بازديد مي کند، مورد پردازش قرار مي گيرند تا مفاهيم اصلي و کليدي آن ها استخراج شود. استخراج اين مفاهيم (زمينه کاربر) که در سمت کاربر و بر روي سيستم وي اتفاق خواهد افتاد، با افزونه اي خواهد بود که به همين منظور توليد و بر روي مرورگر نصب مي شود؛ سپس زمينه کاربر، در ساختاري خاص در سمت کاربر و براي هر کاربر به صورت خصوصي نگهداري مي شوند. هنگامي که جستجويي انجام مي شود (با توجه به خلاصه اي که موتور جستجو در ازاي معرفي هر پيوند ارائه مي دهد)، ميزان شباهت نتايج موتور جستجو با زمينه کاربر مورد محاسبه قرار گرفته و به ازاي هر نتيجه ميزان شباهت آن با زمينه کاربر محاسبه مي شود؛ سپس آن نتايجي به کاربر پيشنهاد مي شوند (در مرورگر پررنگ مي شوند) که با زمينه وي تطبيق بيشتري داشته باشند. همان طور که از نتايج آزمايش هاي پايان مقاله مشهود است، استفاده از زمينه کاربر در رتبه بندي نتايج موتور جستجو تاثير قابل توجهي دارد. بررسي ها نشان مي دهد که در ارائه 10 نتيجه اول مربوط به 30 جستار داراي ابهام، به طور ميانگين روش پيشنهادي 43% و موتور جستجوي گوگل 16% از نتايج خود را مرتبط با مفهوم اصلي جستار مورد نظر ارائه کرده اند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 118
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی