برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  10 , شماره  26 ; از صفحه 10 تا صفحه 23 .
 
عنوان مقاله: 

الگوی ساختاری رابطه ی شایستگی و خودکارآمدی مدیریتی کلاس درس و نگرش مدیریت کلاس درس در اعضای هیات علمی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 
زمینه و هدف: مدیریت کلاس درس، عامل اساسی در تحقق اثربخش فرایند یاددهی-یادگیری است. عوامل متعددی بر نحوه ی مدیریت کلاس درس توسط اعضای هیات علمی دخالت دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی ساختاری رابطه ی شایستگی و خودکارآمدی مدیریتی کلاس درس و نگرش مدیریت کلاس درس در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و آزمودنی ها شامل 92 عضو هیات علمی بوده اند. ابزارها عبارت بودند از پرسشنامه خودکارآمدی مدیریت کلاس درس مدرس (ایمر وهیکمن )، پرسشنامه شایستگی مدرس (سیکلر و همکاران )، و پرسشنامه نگرش ها و باورها در کنترل کلاس درس ( مارتین و همکاران) که بین اعضای هیات علمی از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های همبستگی، تحلیل رگرسیون و مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS-22 و Amos-22 استفاده شد. یافته ها: یافته ها حاکی از همبستگی معنی دار بین شایستگی، خودکارآمدی مدیریت کلاس، نگرش مدیریت کلاس و عوامل دموگرافیک (تجربه ی تدریس و مرتبه ی علمی) با یکدیگر است (01/0P<). یافته ها همچنین نشان داد که شایستگی اعضای هیات علمی می تواند نگرش مدیریت کلاس درس را پیش بینی نماید (01/0P<). بر اساس الگوی معادله ساختاری، میزان پیش بینی نگرش مدیریت کلاس درس از طریق شایستگی 56/0Gamma= است. نتیجه گیری: اعضای هیات علمی دانشگاه می توانند با رشد شایستگی در تدریس و ارتقای خودکارآمدی مدیریتی، به بهبود و تقویت نحوه ی مدیریت و اداره ی کلاس درس خود بپردازند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جعفری، ا.، و خراسانی، ا.، و عبدی، ح. (1396). الگوی ساختاری رابطه ی شایستگی و خودکارآمدی مدیریتی کلاس درس و نگرش مدیریت کلاس درس در اعضای هیات علمی. توسعه آموزش در علوم پزشکی, 10(26 ), 10-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=462796



Vancouver : کپی

جعفری اسماعیل، خراسانی اباصلت، عبدی حمید. الگوی ساختاری رابطه ی شایستگی و خودکارآمدی مدیریتی کلاس درس و نگرش مدیریت کلاس درس در اعضای هیات علمی. توسعه آموزش در علوم پزشکی. 1396 [cited 2021September18];10(26 ):10-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=462796



IEEE : کپی

جعفری، ا.، خراسانی، ا.، عبدی، ح.، 1396. الگوی ساختاری رابطه ی شایستگی و خودکارآمدی مدیریتی کلاس درس و نگرش مدیریت کلاس درس در اعضای هیات علمی. توسعه آموزش در علوم پزشکی, [online] 10(26 ), pp.10-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=462796.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 176 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی