برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير بازي هاي رايانه اي بر عناصر بصري و روانشناختي نقاشي کودکان دبستاني ( يک مطالعه ميان رشته اي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه نقاشی، دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 
با توجه به گسترش و نفوذ روزافزون بازي هاي رايانه اي در جهان معاصر و تبديل آن به يکي از پررنگ ترين ابزار سرگرمي کودکان، به نظر مي رسد اين ابزار با تاثير گذاري بر نقاشي کودکان، عناصر بصري را به سمت داده هاي مجازي تعريف شده، سوق مي دهد و کودک را از فضاهاي واقعي دور مي کند. بدين نحو خلاقيت و ساختار روانشناختي نقاشي کودک را نيز متأثر مي سازد. هدف از پژوهش حاضر، بررسي اثر استفاده زياد از بازيهاي رايانه اي بر ساختار نقاشي کودکان است. جهت انجام اين پژوهش مقايسه اي، 126 کودک دبستاني 6 تا 10 ساله يک مدرسه در منطقه يک تهران با استفاده از پرسشنامه محقق، مورد بررسي قرار گرفتند و از بين آنها 20 کودک در دو گروه، استفاده کم و زياد از بازيهاي رايانه اي آزمون نقاشي دادند و معيار بررسي نقاشي ها توسط سه تخصص، دو ارزيابي تعيين گرديد. براساس يافته هاي تحليل توصيفي و کيفي، 77 درصد کودکان روزانه يش از يک ساعت بازي يارانه اي انجام مي دهند. بين نقاشي هاي کودکان دو گروه انتخابي با در نظر گرفتن مدت زمان بازي آنها تفاوت وجود دارد و بررسي کيفي نيز نشان داد استفاده زياد از بازي هاي رايانه اي باعث اختلال در شکل گيري ساختار نقاشي کودکان مي شود، و. بر اساس يافته ها، اگر چه در بعضي پژوهش ها در مورد استفاده کم از بازيهاي رايانه اي مزايايي ذکر شده، اما استفاده زياد از اين بازيها نتايج نامطلوبي به دنبال دارد که در نقاشي کودکان که يک ابزار تشخيصي دوره کودکي نيز هست، مشهود است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 136
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی