4 SID.ir | اثر وابستگي به مورفين بر يادگيري و حافظه فضايي در موش صحرايي نر
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثر وابستگي به مورفين بر يادگيري و حافظه فضايي در موش صحرايي نر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشکده پزشکی، گروه فیزیولوژی
 
چکیده: 

اثرات وابستگي به مورفين در حافظه و يادگيري مورد بحث است. براي بررسي اين اثرات، از موشهاي صحرايي نر استفاده شد. حيوانات وابسته، مورفين سولفات را در آب آشاميدني به مدت 20 تا 30 روز دريافت نمودند. آزمايشات در دو بخش درماني آبي موريس انجام شد. در بخش اول حيوانات بصورت تصادفي ساده در چهار گروه قرار گرفتند. دو گروه اول (کنترل و وابسته) در آب نرمال و دو گروه مشابه ديگر در آب سرد، از روز بيست و يکم در ماز آبي موريس آزمايش شدند. در بخش دوم اثر حذف مورفين بررسي شد، در اين بخش نيز حيوانات بصورت تصادفي ساده در دو گروه قرار گرفتند. گروه (withdrawal-normal) در آب نرمال و گروه (withdrawal-cold) در آب سرد آزمايش شدند. شرايط آزمايش مشابه بخش اول بود. اما از روز 21 تجويز مورفين قطع و دو روز بعد آزمايشات شروع شد. در هر گروه شاخصه هاي يادگيري و حافظه فضايي توسط کامپيوتر ثبت شد. اطلاعات حاصله به روش t-test و ANOVA بررسي شد. در هر مورد P<0.05 به عنوان حداقل سطح تفاوت معني دار بين گروه ها در نظر گرفته شد. نتايج نشان داد:
-1 مورفين روند يادگيري و حافظه فضايي را تقويت کرد. -2 آب سرد سرعت شناي حيوانات را کاهش داد ولي فرآيند تثبيت حافظه را تسهيل نمود. -3 آب سرد اثرات مورفين را در يادگيري سرکوب اما در مرحله تثبيت حافظه تقويت کرد. -4 حذف مورفين اثرات مورفين را در هر دو مرحله از بين برد. تعيين مکانيسمهاي موثر در ايجاد مشاهدات فوق نيازمند مطالعات تکميلي است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 143
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی