برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1384 , دوره  18 , شماره  4 ; از صفحه 91 تا صفحه 98 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي نتايج توام شيمي درماني همراه با درمان موضعي در بيماران مبتلا به رتينوبلاستوم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه چشم پزشکی، بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، مرکز تحقیقات چشم، دانشگاه علوم پزشکی ایران
 
چکیده: 

هدف: تعيين اثر توام شيمي درماني همراه با درمان موضعي در بيماران مبتلا به رتينوبلاستوم و تعيين اثرات اين درمان در كنترل تومور رتينال، حفظ چشم و ميزان متاستاز بيماري.
مواد و روشها: در اين مطالعه 30 چشم از 22 بيمار كه داراي 91 تومور رتينوبلاستوم داخل چشمي بوده اند، بطور آينده نگر مورد مطالعه قرار گرفتند. متوسط زمان پيگيري بيماران 14 ماه بود.
يافته ها: 30 چشم از 22 بيمار (10پسر و 12 دختر) مورد درمان قرار گرفتند. متوسط سن بيماران در زمان تشخيص 28.4 ماه بود. در زمان تشخيص 16 چشم در مرحله
I-IV طبقه بندي Reese – EIIsworth (RE) و 14 چشم در مرحله V اين طبقه بندي قرار داشتند. 14 چشم 6 سيكل يا بيشتر (24-6 جلسه) و بقيه كمتر از 6 جلسه شيمي درماني با پروتكل وينكريستين، اتوپوسايد و كربوپلاتين دريافت نمودند. از آن دسته از چشمهايي كه در مرحله I-IV طبقه بندي RE قرار داشتند به ترتيب 18.75% و 6.25% نياز EBRT و انوكلئاسيون پيدا نمودند و ميزانهاي فوق براي چشمهايي كه در مرحله V بيماري قرار داشتند، به ترتيب 28.57% و 50% بود.
در آناليز كاپلان ماير، ميزان بقا گلوب پس از 24 ماه 55% بود. ميزان بقا براي زير گروه چشمهايي كه در مرحله
V بودند 25.4% و براي زير گروه چشمهاي مرحله IV يا كمتر 88.8% را نشان مي داد (P=0.024،  .(Long RanK
هيچكدام از بيماران در طي مدت پيگيري علايم ظهور متاستاز، پينالوبلاستوما و يا تومورهاي بدخيم ثانويه را نشان دادند.
نتيجه گيري: شيمي درماني براي كاهش حجم تومور همراه با درمانهاي موضعي مي تواند به نحو مطلوبي چشمهاي مبتلا به رتينوبلاستوما را در مرحله
I-IV طبقه بندي RE كنترل نمايد در حالي كه درمانها و اقدامات موثرتري براي مرحله V‌بيماري مورد نياز مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 92
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی