نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي درك و بيان اسامي در كودكان طبيعي ٤ تا ٨ ساله

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، دانشکده علوم توان بخشی، گروه گفتار درمانی
 
چکیده: 
سابقه و هدف: ارزيابي توانايي درک و بيان اسامي، بخشي از ارزيابي باليني زبان است که به طور روزمره در كلينيك هاي گفتار درماني انجام مي شود. هدف ما از اين پژوهش، دسترسي به شاخص هاي آمار توصيفي مربوط به توانايي درک و بيان اسامي در گروهي از کودکان طبيعي سمناني و مقايسه ميانگين امتيازات گروه هاي سني مختلف و نيز دو جنس با يکديگر است.مواد و روش ها: روش انجام اين پژوهش از نوع توصيفي –  تحليلي است كه به صورت مقطعي انجام شده است. در اين پژوهش، 150 نفر از كودكان طبيعي ٤ تا ٨ ساله مهدكودك ها، كودكستان ها و دبستان هاي شهر سمنان به طور تصادفي انتخاب شدند. براي ارزيابي درک و بيان اسامي در اين پژوهش از "آزمون تصويري اسامي" استفاده شد. پس از به دست آمدن نتايج آزمون در مورد هر فرد و استخراج داده هاي کل افراد، داده هاي پژوهش به کمک آمار توصيفي، آزمون تي، آناليز واريانس يک طرفه و آزمون ضريب همبستگي، با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.يافته ها: نتايج اين پژوهش نشان داد كه ميانگين امتيازات هر سه مورد (امتيازات درک، بيان و کل) با افزايش سن افزايش مي‌يابد (P =0.000)؛ در هر سه مورد، امتيازات دختران در مقايسه با امتيازات پسران کم تر است (در هر سه مورد P=0.05)؛ و با افزايش توانايي کودکان در درک اسامي، توانايي آن ها در بيان اسامي نيز بيش‌تر مي‌شود (P=0.000 و 0.821=r).نتيجه گيري: نتايج اين آزمون مي‌تواند بخشي از اطلاعات آماري لازم براي تصميم گيري هاي باليني درباره افراد مشكوك به اختلالات زباني باشد. دختران در مقايسه با پسران در درک و بيان اسامي از توانايي کم تري برخوردارند؛ شايد يكي از دلايل برتري پسران به دختران در درك و بيان اسامي در جامعه مورد مطالعه، شرايط فرهنگي و محيطي پيرامون آن ها باشد، كه براي پسران امكان ارتباطات گسترده تري را با محيط اطراف در مقايسه با دختران فراهم ساخته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امیری شوکی، ی.، و جنابی، م.، و کیهانی، م.، و قلیچی، ل.، و کسبی، ف. (1384). بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله. کومش, 7(2-1), 63-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=45429



Vancouver : کپی

امیری شوکی یونس، جنابی محمدصادق، کیهانی محمدرضا، قلیچی لیلا، کسبی فاطمه. بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله. کومش. 1384 [cited 2022May29];7(2-1):63-70. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=45429



IEEE : کپی

امیری شوکی، ی.، جنابی، م.، کیهانی، م.، قلیچی، ل.، کسبی، ف.، 1384. بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله. کومش, [online] 7(2-1), pp.63-70. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=45429.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 144 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی