3 SID.ir | شاخص هاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كرمان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

شاخص هاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كرمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بزرگراه شهید همت، بین شیخ فضل اله و شهید چمران، ستاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، دفتر روابط بین الملل؛ گروه روش تحقیق، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
 
چکیده: 

تدريس و آموزش دانشجويان از عمده ترين وظايف استاد محسوب مي گردد. يكي از مشكلات اساسي آموزش در دانشگاه ها نداشتن شاخص هاي تدريس اثربخش است و يكي از مهم ترين روش هاي تعيين اين شاخص ها نظرخواهي از دانشجويان است.
اين پژوهش به صورت مقطعي در بهار 1381 به منظور تعيين مهم ترين شاخص هاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كرمان انجام گرفت. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش پرسشنامه اي بود كه به كمك منابع معتبر خارجي و داخلي طراحي شد. روايي آن به طور صوري از طريق نظرسنجي از متخصصان و پايايي آن نيز با انجام آزمون مجدد مورد ارزيابي قرار گرفت. در اين پژوهش 350 دانشجو به صورت تصادفي انتخاب و پرسشنامه ها به روش خودگزارش دهي تكميل گرديد. بخش اول پرسشنامه به منظور بررسي خصوصيات دانشجويان و بخش دوم به منظور تعيين مهم ترين شاخص هاي تدريس اثربخش از ديدگاه دانشجويان (در چهار جنبه دانش پژوهي، روش تدريس، قدرت ايجاد ارتباط و شخصيت فردي) طراحي گرديد. داده ها پس از جمع آوري با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مجذور كاي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
از ديدگاه دانشجويان جنبه هاي روش تدريس، قدرت ارتباط، دانش پژوهي و شخصيت فردي به ترتيب مهم ترين جنبه هاي تدريس اثربخش را به خود اختصاص داده اند. در جنبه دانش پژوهي، ويژگي هاي علم و دانش و ارايه مطالب نو، در جنبه روش تدريس، ويژگي هاي انتقال شفاف و واضح مطالب و نيز آماده سازي كلاس براي تفكر و بحث، در جنبه قدرت ارتباط، ويژگي هاي ايجاد مشاركت دانشجو در مباحث و ارتباط دوستانه با دانشجو، و در جنبه شخصيت فردي، ويژگي هاي بيان شيوا و ساده، اعتماد به نفس و قاطعيت به عنوان مهم ترين شاخص هاي تدريس اثربخش شناخته شده است. ارتباط معني داري بين خصوصيات دانشجويان با اولويت بندي شاخص هاي تدريس اثربخش از ديدگاه آنان مشاهده نگرديد.
در يك نتيجه گيري كلي نيز مي توان عنوان نمود، گزينش مدرسين دانشگاه بايد بر اساس داشتن ويژگي هاي لازم براي تدريس اثربخش صورت گيرد. ضمن آن كه برگزاري كارگاه هاي نوين و استاندارد شيوه هاي تدريس اثربخش براي اساتيد به طور مستمر توصيه مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 359
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی