4 SID.ir | بررسي مقايسه اي خودپنداره و همراهي آن با بهداشت رواني نوجوانان دختر دبيرستانهاي شهر گناباد
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي خودپنداره و همراهي آن با بهداشت رواني نوجوانان دختر دبيرستانهاي شهر گناباد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی گناباد
 
چکیده: 

زمينه و هدف: بهداشت رواني به معناي سلامت فکر است. منظور آن نشان دادن وضع سلامت رواني و راههاي دستيابي به آن است که در تکامل فرد و اجتماع نقش موثري را مي تواند بعهده گيرد. يکي از اصول بهداشت رواني خودشناسي است، زيرا پندار فرد از شخصيت خود تا اندازه هاي زيادي تصور او را نسبت به محيط اطرافش تعيين مي کند و اين دو عامل نوع رفتارهاي او را طرح ريزي مي نمايد. بنابراين پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه خود پنداره با بهداشت رواني دختران نوجوان سالهاي اول و دوم دبيرستان شهر گناباد پذيرفت.
روش بررسي: اين مطالعه يک پژوهش پيمايشي از نوع مقطعي است که بر روي نوجوانان دختر سالهاي اول و دوم دبيرستانهاي دولتي آموزش و پرورش شهر گناباد که در سن ميانه نوجواني (16-14 سالگي) قرار داشتند، انجام گرفت. روش نمونه گيري بصورت تمام شمار و بر همين اساس تعداد نمونه 711 نفر برآورد شدند. اطلاعات لازم از طريق پرسشنامه هاي جمعيت شناختي GHQ28 و سياهه خود پنداره راجرز جمع آوري و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: بر اساس يافته هاي پژوهشي 73.36 درصد خود پنداره ضعيف و 26.7 درصد داراي خودپنداره مطلوب بودند. بين خود پنداره و رضايت از وضعيت اقتصادي ارتباط معني داري وجود داشت. بدين ترتيب که نمره خود پنداره افرادي که از وضعيت اقتصادي خانواده خود رضايت داشتند نسبت به نوجواناني که از وضعيت اقتصادي خود رضايت نداشتند بهتر بود. از لحاظ بهداشت رواني 62% نوجوانان وضعيت نامطلوب در حاليکه 38 درصد نمونه ها وضعيت بهداشت رواني آنان (نمره سلامت عمومي) شان مطلوب بود. همچنين بين نمره خود پنداره و بهداشت رواني نمونه ها ارتباط معني داري وجود داشت.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج اين بررسي عده بسياري از نوجوانان بهداشت روان و خود پنداره ضعيفي داشتند و نمونه هاي با خود پنداره مطلوب از بهداشت رواني بهتري برخوردار بودند. بويژه با توجه به خصوصيات سن ميانه نوجواني اين مساله حساستر و قابل تامل به نظر مي رسد. بنابراين يکي از کارهايي که مي توان انجام داد هويت يابي مثبت است بخصوص تفکر ذهني نوجوان بايد کاملا مورد بررسي قرار گيرد زيرا در اين دوره نوجوان قبل از هر گونه تغيير ظاهري از درون تغيير مي يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 143
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی