نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه دو روش آموزش حضوري و غير حضوري بر افزايش ميزان شيردهي انحصاري به مادران باردار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
 
چکیده: 
مقدمه و هدف: امروزه اهميت شيردهي انحصاري با شير مادر در رشد و بقاي کودک و نقش آموزش در ارتقا فرهنگ شيردهي بر کسي پوشيده نيست. اکثر فعاليتهاي آموزشي که تاکنون در اين زمينه انجام شده در جهت آموزش مادران در دوران پس از زايمان و اجراي طرح هم اتاقي مادر و کودک (Roomming in) بوده است. در بررسي حاضر سعي شده ميزان اثر بخشي آموزش حضوري و غير حضوري شيردهي قبل از زايمان مورد بررسي و مقايسه قرار گيرد.روش کار: در اين مطالعه که از نوع کارآزمايي شاهد دار تصادفي شده مي باشد 108 زن باردار در گروه سني 20 تا 30 سال و در ماههاي 8 و 9 حاملگي با حداقل تحصيلات ديپلم، اول زا و فاقد بيماري سيستميک که به مراکز بهداشتي درماني شهر همدان مراجعه کرده اند مورد بررسي قرار گرفتند. در ابتدا افراد مورد مطالعه به دو گروه 54 نفري تقسيم شدند و يک گروه تحت آموزش حضوري (سخنراني، نمايش فيلمهاي آموزشي، اسلايد، پرسش و پاسخ) و گروه ديگر تحت آموزش غير حضوري( ارايه جزوه آموزشي که حاوي همان مطالب آموزش حضوري بود) قرار گرفتند و سپس هر دو گروه به مدت 6 ماه بعد از زايمان از نظر ميزان شيردهي انحصاري تحت پيگيري قرار گرفتند.نتايج: طبق نتايج حاصله از اين پژوهش ميزان شيردهي انحصاري در 6 ماه اول زندگي از 56.6% در گروه آموزش غير حضوري به 82.7% در گروه آموزش حضوري افزايش نشان مي داد که از نظر آماري داراي اختلاف معني داري مي باشد ((P<0.05.نتيجه نهايي: روش آموزش حضوري نسبت به آموزش غير حضوري در زمان بارداري بر افزايش شيردهي انحصاري با شير مادر تاثير بيشتري دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صبا، م.، و بزم آمون، ح.، و رضوی، ز. (1384). مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیر حضوری بر افزایش میزان شیردهی انحصاری به مادران باردار. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان), 12(3 (مسلسل 37)), 42-47. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41925



Vancouver : کپی

صبا محمدصادق، بزم آمون حسن، رضوی زهرا. مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیر حضوری بر افزایش میزان شیردهی انحصاری به مادران باردار. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان). 1384 [cited 2022May19];12(3 (مسلسل 37)):42-47. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41925



IEEE : کپی

صبا، م.، بزم آمون، ح.، رضوی، ز.، 1384. مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیر حضوری بر افزایش میزان شیردهی انحصاری به مادران باردار. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان), [online] 12(3 (مسلسل 37)), pp.42-47. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41925.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 171 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی