برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نتايج بررسي ميزان رضايتمندي دانشجويان پزشكي از بخش مهارتهاي باليني تبريز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز
 
چکیده: 

مقدمه: رضايتمندي، منعكس كننده موثر بودن تمام حيطه هاي آموزشي از لحاظ علمي و عملي مي باشد. كسب مهارتهاي باليني به شكل عملي و مناسب يك فرايند كليدي در آموزش خدمات بهداشتي درماني محسوب مي شود. براي به انجام رساندن چنين خدمات، وجود مركزي بنام مركز مهارتهاي باليني، Clinical Skill Lab (CSL) يا مركزي كه با بيمارستان همانند سازي شده باشد ضروري است . هدف از انجام اين تحقيق بررسي رضايتمندي دانشجويان پزشكي از بخش مهارتهاي مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي تبريز در نيمسال اول سال تحصيلي 82-81 جهت رفع نيازمندي هاي دانشجويان و برآورد ميزان رضايت آنها از بخش مذبور بود.
روشها: مطالعه حاضر در بخش مهارتهاي مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي تبريز در مورد 83 نفر دانشجوي پزشكي كه مشغول فراگيري مهارت هاي باليني تعيين شده مختلفي بودند با حفظ مشخصات آنها در نيمسال اول سال تحصيلي 82-81 انجام گرديد. اطلاعات از طريق توزيع پرسشنامه توسط فردي ثابت كه شامل بر جنبه هاي مختلف رضايتمندي دانشجويان بود گردآوري گرديد. مقياس ليكرت براي جمع آوري اطلاعات استفاده و نتايج با روش آماري توصيفي از جمله ميانگين و انحراف معيار تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: نتايج مطالعه حاضر با در نظر گرفتن مجموع ميزان رضايت خيلي زياد و زياد در مورد جنبه هاي مختلف رضايتمندي دانشجويان، نشان داد كه ميزان رضايت دانشجويان از رعايت نظم و ترتيب، نحوه آموزش و نحوه برخورد اعضاي هيات علمي
%80.20 بود. اين ميزان در مورد اهميت برگزاري كلاسهاي توجيهي نظري و متناسب مباحث آن با فعاليت عملي در كارگاه %73.80 بود. رضايتمندي در مورد نحوه برخورد و همكاري كارشناسان آموزشي %83.70 گزارش گرديد. در مورد تاثير آموخته هاي مربوط به اين مركز در انجام فعاليت هاي داخل بيمارستاني ميزان رضايتمندي %67.50 بر آورد گرديد. رضايتمندي در مورد تجهيزات %62.60 و در مورد كيفيت و كميت مانكن ها %38.90 بود.
نتيجه: علي رغم نوپا بودن بخش مهارتهاي باليني تبريز، نتايج مطالعه حاضر نشان مي دهد كه درصد رضايتمندي دانشجويان از كليه جنبه هاي مورد بررسي رقم بالايي را بخود اختصاص داده است. نتايج اينگونه تحقيقات، بعنوان تلاشي است جهت پي بردن به مشكلات آموزشي و ارايه راه حل هاي مناسب تر كه مشاركت بيشتر مسوولين و دست اندركاران مسايل آموزشي دانشجويان را مي طلبد.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسن زاده سلماسی، س.، و امینی، ا.، و شقاقی، ع.، و حسن زاده سلماسی، پ. (1381). نتایج بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پزشکی از بخش مهارتهای بالینی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)), 47-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41688



Vancouver : کپی

حسن زاده سلماسی سوسن، امینی ابوالقاسم، شقاقی عبدالرضا، حسن زاده سلماسی پرور. نتایج بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پزشکی از بخش مهارتهای بالینی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381 [cited 2021November30];2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):47-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41688



IEEE : کپی

حسن زاده سلماسی، س.، امینی، ا.، شقاقی، ع.، حسن زاده سلماسی، پ.، 1381. نتایج بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پزشکی از بخش مهارتهای بالینی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)), pp.47-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41688.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 118 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی