برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش پرستاران به روش بحث گروهي بر كيفيت مراقبت پرستاري بيماران مبتلا به سكته قلبي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز، دانشکده پرستاری، گروه آموزش پرستاری
 
چکیده: 

سابقه و هدف: از آنجا كه پرستاران گردانندگان اصلي بخشهاي ويژه هستند و در امر مراقبت از بيماران نقش عمده اي دارند، كيفيت كار آنها تاثير بسزايي در بهبود بيماران دارد. با توجه به مقاصد و خط مشي هاي بهسازي نيروي انساني، آموزش همواره به عنوان وسيله اي مطمئن در جهت بهبود كيفيت، عملكرد و حل مشكلات مي باشد. اين پژوهش به منظور بررسي تاثير آموزش پرستاران به روش بحث گروهي بر كيفيت مراقبت پرستاري بيماران مبتلا به سكته قلبي انجام شده است.
مواد و روشها: در اين مطالعه نيمه تجربي 10 پرستار واحد مراقبت ويژه قلبي و 45 بيمار مبتلا به سكته قلبي بستري در اين واحد از بيمارستان منتخب آموزشي شهر تهران، در نيمه دوم سال 1380 وارد مطالعه شدند و كيفيت مراقبت پرستاري قبل از بحث گروهي توسط چك ليست مشاهده اي بررسي عملكرد پرستاران، چك ليست بررسي مراقبت هاي ثبت شده در پرونده و پرسشنامه رضايت سنجي بيماران از نحوه ارايه مراقبت ها بررسي شد. سپس برنامه آموزش پرستاران به روش بحث گروهي انجام شد و مجددا يك ماه بعد، كيفيت مراقبت پرستاري مورد سنجش قرار گرفت.
يافته ها: نتايج حاكي از آن بود كه در بررسي كيفيت و عملكرد پرستاران در مرحله قبل از بحث گروهي، فقط 2 نفر از پرستاران عملكرد مراقبتي خوب داشتند در حاليكه پس از بحث گروهي 8 نفر از پرستاران داراي عملكرد خوب بودند (T زوج، P<0.001) در ضمن ميانگين نمره عملكرد قبل از مداخله 24.6 بود در حاليكه بعد از مداخله به 38 ارتقا يافت. ميانگين نمرات گزارش نويسي و ثبت به ترتيب از 5.2 و 16.2 به 10.6 و 28.18  رسيد. ميزان اثر بخشي برنامه بحث گروهي براساس آزمون T زوج، رشد 54.4 درصد در عملكرد مراقبتي پرستاران، 73.9 درصد در ثبت مراقبت پرستاري و 48.01 درصد در رضايت مندي بيماران را نشان داد.
نتيجه گيري: براساس نتايج فوق، اين پژوهش اهميت و اثر استفاده از روشهاي آموزشي نوين پرستاري در واحدهاي مراقبت ويژه قلبي را نشان مي دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صفری، م.، و صلصالی، م.، و غفرانی پور، ف. (1383). بررسی تاثیر آموزش پرستاران به روش بحث گروهی بر کیفیت مراقبت پرستاری بیماران مبتلا به سکته قلبی . مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران (annals of military and health sciences research), 2(4 (مسلسل 8)), 437-441. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41626



Vancouver : کپی

صفری مهدی، صلصالی مهوش، غفرانی پور فضل اله. بررسی تاثیر آموزش پرستاران به روش بحث گروهی بر کیفیت مراقبت پرستاری بیماران مبتلا به سکته قلبی . مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران (annals of military and health sciences research). 1383 [cited 2021September23];2(4 (مسلسل 8)):437-441. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41626



IEEE : کپی

صفری، م.، صلصالی، م.، غفرانی پور، ف.، 1383. بررسی تاثیر آموزش پرستاران به روش بحث گروهی بر کیفیت مراقبت پرستاری بیماران مبتلا به سکته قلبی . مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران (annals of military and health sciences research), [online] 2(4 (مسلسل 8)), pp.437-441. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=41626.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 240 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی