4 SID.ir | موانع آموزش باليني و راهكارهاي بهبود كيفيت آن از ديدگاه مربيان باليني دانشكده هاي پرستاري شهر تهران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

موانع آموزش باليني و راهكارهاي بهبود كيفيت آن از ديدگاه مربيان باليني دانشكده هاي پرستاري شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خیابان پروین اعتصامی، زنجان
 
چکیده: 

مقدمه: براي بهبود کيفيت آموزشي باليني، بايد وضعيت آن همواره مورد ارزشيابي قرار گيرد. اين مطالعه با هدف تعيين موانع و مشکلات و راهکارهاي بهبود کيفيت آموزش بالين از ديد مربيان باليني دانشکده هاي پرستاري تهران در سال 1384 انجام شد.
روش ها: در اين مطالعه توصيفي – مقطعي 60 مربي باليني شاغل در دانشکده هاي پرستاري شهر تهران، به صورت سرشماري مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي روا و پايا در 5 حيطه عملکرد مربيان باليني، برنامه ريزي آموزشي، محيط باليني، خصوصيات دانشجويان و تسهيلات رفاهي و آموزشي بود. در تجزيه و تحليل اطلاعات از آمار توصيفي، آزمون آماري t مستقل و آناليزواريانس در نرم افزار SPSS استفاده شد.
نتايج: مربيان کيفيت آموزش بالين را در حيطه هاي محيط باليني و تسهيلات رفاهي و آموزشي متوسط و وضعيت ساير حيطه ها را در حد ضعيف گزارش نمودند. عدم وجود علاقه و انگيزه دانشجويان در محيط باليني، به عنوان مهم ترين مانع آموزش باليني و توجه بيشتر برنامه ريزان و مسوولان پرستاري براي برنامه ريزي مناسب براي بالين به عنوان مهم ترين راهکار بهبود وضعيت ابزار گرديد.
نتيجه گيري: آموزش بالين از کيفيت مطلوبي برخودار نمي باشد. بنابراين، به نظر مي رسد کاهش يا بهبود اين چالش ها، مستلزم همکاري مربي، پرنسل باليني، سوپروايزران آموزشي، سرپرستاران، مديران پرستاري، مسوول برنامه ريزي آموزشي و ساير مسوولين رده بالا مديريتي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 156
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی