نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

پذيرش همسالان از دانش آموزان داراي اختلالات حسي حركتي در مدارس تلفيقي و غير تلفيقي (عادي) شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم بهزیستی
 
چکیده: 
هدف: پژوهش حاضر در مورد تعيين ميزان پذيرش دانش آموزان داراي اختلالات حسي حركتي توسط دانش آموزان عادي در مدارس تلفيقي و غير تلفيقي (عادي) مي‌باشد. تحقيقاتي در زمينه فراگير سازي و عوامل موثر در آن انجام شده كه نتايج حاكي از اين است كه پذيرش دانش آموز استثنايي توسط دانش آموزان عادي در موفقيت برنامه هاي تلفيقي يا فراگير سازي بسيار مهم مي‌باشد. روش بررسي: روش پژوهش در اين تحقيق زمينه يابي مي‌باشد و براي توصيف ميزان پذيرش دانش آموزان داراي مشكلات حسي حركتي از پرسشنامهAcceptance Scale  استفاده شده است. نمونه هاي تحقيق شامل 179 دانش آموز عادي دختر و پسر كلاسهاي سوم، چهارم وپنجم دبستانهاي تهران بودند كه همكلاسي داراي اختلالات حسي حركتي داشتند . اين نمونه ها بطور تصادفي از مناطق پنج گانه تهران انتخاب گشتند. همچنين اين پژوهش يک نمونه 55 نفري از دانش آموزان همين مقاطع تحصيلي را در مدارس غير تلفيقي جهت مقايسه مورد بررسي قرار داد. براي بررسي اعتبار، آلفا كرونباخ 83%(Reliability coefficient)  محاسبه شد كه نشان دهنده اعتبار بالاي آزمون است. در اين تحقيق تاثير جنسيت و نوع مدرسه (تلفيقي، غير تلفيقي يا عادي) بر ميزان پذيرش دانش آموزان داراي اختلالات حسي حركتي مورد بررسي قرار گرفت.يافته‌ها: يافته‌ها نشان داد ميزان پذيرش دانش آموزان با مشكلات حسي حركتي توسط پسران و دختران مدارس تلفيقي تا حدودي يكسان است. ميزان پذيرش دختران و پسران مدارس تلفيقي بيشتر از پذيرش دختران و پسران مدارس غير تلفيقي (عادي) بود و اين ميزان پذيرش در پسران دو مدرسه با شدت بيشتري نمايان شد. در واقع ميزان پذيرش دانش آموزان با مشكلات حسي حركتي توسط پسران مدارس غير تلفيقي (عادي) در طيف پذيرش ضعيف قرار دارد.نتيجه‌گيري: همانطور كه نتايج نشان مي‌دهند دانش آموزان با مشكلات حسي حركتي در مدارس تلفيقي از ميزان پذيرش بالاتري توسط همكلاسيها برخوردارند. اين برتري در مدارس تلفيقي بيانگر اين واقعيت است كه تجربه تماس و آشنايي با كودكي كه نيازهاي ويژه دارد مي‌تواند بر پذيرفته شدن اين دانش آموزان توسط دانش آموزان عادي اثر گذار باشد. محدوديتهاي اين پژوهش و كم بودن پژوهشها در اين زمينه ضرورت پژوهشهاي بيشتر بخصوص در زمينه مداخلات مناسب جهت افزايش پذيرش را آشكار مي‌سازد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ادیب سرشکی، ن.، و صالح پور، ی. (1384). پذیرش همسالان از دانش آموزان دارای اختلالات حسی حرکتی در مدارس تلفیقی و غیر تلفیقی (عادی) شهر تهران . آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 6(2 (مسلسل 21)), 29-35. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39580



Vancouver : کپی

ادیب سرشکی نرگس، صالح پور یگانه. پذیرش همسالان از دانش آموزان دارای اختلالات حسی حرکتی در مدارس تلفیقی و غیر تلفیقی (عادی) شهر تهران . آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1384 [cited 2022August11];6(2 (مسلسل 21)):29-35. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39580



IEEE : کپی

ادیب سرشکی، ن.، صالح پور، ی.، 1384. پذیرش همسالان از دانش آموزان دارای اختلالات حسی حرکتی در مدارس تلفیقی و غیر تلفیقی (عادی) شهر تهران . آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 6(2 (مسلسل 21)), pp.29-35. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39580.



 

 
بازدید یکساله 266 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی