برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه مهارت‌هاي پيش نوشتاري كودكان دچار اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي و كودكان عادي پسر 6-4 ساله شهر اراك سال 1382

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف: اختلال نقص توجه - بيش فعالي از زمره بحث انگيزترين اختلالات رواني دوره كودكي است. انجمن روانپزشكي آمريكا نيز ميزان شيوع ADHD را بين 3 تا 5 درصد در سنين مدرسه تخمين زده است.
از طرف ديگر، نوشتن نيز يكي از نيازهاي خاص در زندگي محسوب مي‌شود و اختلالات و مشكلات نوشتاري هم مي‌تواند مسايل متعددي در ايجاد ارتباط اجتماعي و يادگيري به وجود آورد.
در اين پژوهش با استفاده از يكي از كارآمدترين آزمونهاي رشد گرفتن دقيق به بررسي مهارت‌هاي پيش نوشتاري در كودكان دچار اختلال نقص توجه همراه با بيش فعالي مي پردازيم. هدف از اين مطالعه مقايسه مهارت‌هاي پيش نوشتاري كودكان دچار نقص توجه همراه با بيش فعالي با كودكان عادي پسر 6 4 ساله مي‌باشد.
روش بررسي: مطالعه حاضر از نوع مقطعي و مورد شاهدي بوده و بر روي 21 پسر 6-4 ساله بدون سابقه صدمه مغزي، صدمات ارتوپديك در دست، علايم آشكار نابسامانيهاي عاطفي و بدون استفاده از فعاليتهاي كار درماني انجام شد. 21 نفر از همسالان عادي نيز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.
مهارت‌هاي پيش نوشتاري با استفاده از آزمون EDPA  و در دو بخش الگوهاي گرفتن مداد و مهارت‌هاي ترسيمي مورد بررسي قرار گرفت. امتياز افراد براي هر يك از سوالهاي آزمون از 1 تا 4 مي‌باشد.
يافته‌ها: نتايج به دست آمده با استفاده از آزمون T مستقل نشان داد كه الگوهاي گرفتن و مهارتهاي ترسيمي در كودكان عادي و ADHD با يكديگر متفاوت است. طبق اين آزمون ميانگين نمرات كودكان ADHD در الگوهاي گرفتن در مقايسه با كودكان عادي پايين مي‌باشد. همچنين آزمون T مستقل در مورد مهارت‌هاي ترسيمي بين دو گروه عادي و ADHD نتيجه مشابهي ارايه مي‌دهد.
نتيجه‌گيري: به طور كلي نتايج به دست آمده از اين پژوهش بيانگر اين مساله است كه كودكان ADHD در مقايسه با كودكان عادي مهارت‌هاي پيش نوشتاري ضعيف‌تري دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دادخواه، ا.، و سازمند، ع.، و بهنیا، ف.، و کریملو، م.، و مدنی، م. (1384). مقایسه مهارت‌های پیش نوشتاری کودکان دچار اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی و کودکان عادی پسر 6-4 ساله شهر اراک سال 1382 . آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 6(2 (مسلسل 21)), 11-16. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39576



Vancouver : کپی

دادخواه اصغر، سازمند علی حسین، بهنیا فاطمه، کریملو مسعود، مدنی مرجان. مقایسه مهارت‌های پیش نوشتاری کودکان دچار اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی و کودکان عادی پسر 6-4 ساله شهر اراک سال 1382 . آرشیو توانبخشی (توانبخشی). 1384 [cited 2021September26];6(2 (مسلسل 21)):11-16. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39576



IEEE : کپی

دادخواه، ا.، سازمند، ع.، بهنیا، ف.، کریملو، م.، مدنی، م.، 1384. مقایسه مهارت‌های پیش نوشتاری کودکان دچار اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی و کودکان عادی پسر 6-4 ساله شهر اراک سال 1382 . آرشیو توانبخشی (توانبخشی), [online] 6(2 (مسلسل 21)), pp.11-16. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39576.



 

 
بازدید یکساله 51 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی