نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تبيين نشانگرهاي تدريس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالي و ميزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
اهدف از نگارش اين مقاله تبيين نشانگرهاي تدريس اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و تعيين ميزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان است. نشانگرهاي تدريس اثربخش در پنج مقوله طراحي و تدوين درس، ارایه درس،  مديريت كلاس،  روابط انساني و ارزشيابي عملكرد تحصيلي دانشجويان بررسي شده كه به دليل گستردگي، در اين مقاله فقط مقوله ارایه درس مورد بحث قرار گرفته است. روش تحقيق توصيفي- تحليلي و از منظري ديگر كمي- كيفي است. در بخش كيفي با استادان نمونه ‌كشوري مصاحبه و در بخش كمي عملكرد تدريس اعضاي هيات ‌علمي دانشگاه اصفهان ارزيابی شده است. براي انتخاب اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان از روش نمونه‌گيري طبقه‌اي متناسب با حجم استفاده شده و به منظور ارزيابی عملکرد افراد انتخاب شده، تعداد 1245 دانشجوي سالهاي سوم و چهارم دوره كارشناسي در تحقيق شرکت داده شده‎اند. يافته‌هاي تحقيق نشان داد كه در بخش كيفي استادان نمونه‌كشوري بر سه مقوله شروع و پايان مناسب درس، تدريس سوال محور و توام با مشاركت دانشجويان و برخی ملاحظات خاص تدريس تاكيد داشته‌اند. در بخش كمي اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان با كسب نمره 60/3، بيش از حد متوسط به نشانگرهاي ارایه درس توجه داشته‌اند. عملكرد اعضاي هيات علمي برحسب دانشكده و مرتبه ‌علمي تفاوت معناداري نداشته، اما عملكرد آنان برحسب سابقه تدريس متفاوت بوده است. اعضاي هيات ‌علمي داراي سابقه تدريس 10-1 سال نسبت ‌به افراد داراي سابقه تدريس20-11 سال عملكرد بهتري داشته‌‍‌‌‌اند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شریفیان، ف.، و نصر، ا.، و عابدی، ل. (1384). تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 11(4-3 (38-37)), 25-54. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39068



Vancouver : کپی

شریفیان فریدون، نصر احمدرضا، عابدی لطفعلی. تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1384 [cited 2022July02];11(4-3 (38-37)):25-54. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39068



IEEE : کپی

شریفیان، ف.، نصر، ا.، عابدی، ل.، 1384. تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, [online] 11(4-3 (38-37)), pp.25-54. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=39068.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 389 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی