برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاییز 1384 , دوره  12 , شماره  3 ; از صفحه 25 تا صفحه 46 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش گروهي مهارتهاي اجتماعي در سازگاري فردي - اجتماعي نوجوانان بزهكار در شهرستان گنبد كاووس

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر از جمله پژوهشهاي آزمايشي ميداني با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه گواه است که به منظور بررسي تاثير آموزش گروهي مهارتهاي اجتماعي در سازگاري فردي – اجتماعي نوجوانان بزهکار در بند 3 ندامتگاه شهرستان گنبد کاووس انجام شده است. 40 نفر نوجوان زير 18 سال به صورت تصادفي ساده از ميان جامعه پژوهش انتخاب و به شيوه تصادفي ساده به دو گروه 20 نفري گمارده شدند. قبل از انجام مداخله آزمايشي (ارايه متغير مستقل) دو گره با استفاده از پرسشنامه شخصيتي کاليفرنيا (CTP) پيش آزمون شدند. سپس گروه آزمايشي به مدت 10 جلسه يک ساعته تحت آموزش مهارتهاي اجتماعي به صورت گروهي قرار گرفت (مهارتها رفتارهاي مربوط به خود، رفتارهاي مربوط به ديگران، رفتارهاي مربوط به محيط و رفتارهاي مربوط به کار). يک هفته پس از انجام مداخله بار ديگر هر دو گروه با استفاده از آزمون (CTP) پس آزمون شدند. نتايج آزمون تحليل واريانس چند متغيري بر روي تفاضل نمره هاي پيش آزمون و پس آزمون نشان داد که: نوجوانان بزهکار گروههاي آزمايشي و گواه از لحاظ 12 خرده مقياس آزمون سازگاري فردي – اجتماعي کاليفرنيا (CTP) متفاوتند. در نهايت، يافته ها گواه آن است که آموزش مهارتهاي اجتماعي (مداخله درماني) باعث افزايش سازگاري فردي و اجتماعي در نوجوانان بزهکار شهرستان گنبد کاوس مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 284
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی