برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

سقط جنين در يهوديت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ادیان ابراهیمی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان ومذاهب، قم، ایران.45 متری صدوق، 20 متری حضرت ابوالفضل، شماره 99، قم، ایران
 
چکیده: 

نخستين و مهم ترين منبع شريعت و حقوق يهود، يعني تورات، به سقط جنين عمدي اشاره اي نكرده است. در اين كتاب فقط در يك مورد به مسئله سقط جنين اشاره شده و آن سقط شدن جنين زني در جريان نزاع است. در اينجا ضارب بايد براي اسقاط جنين غرامت مالي بپردازد. در دومين منبع مهم شريعت يهود، يعني تلمود، از سقط جنين عمدي سخن به ميان آمده است. در اين گنجينه شريعت يهود گرچه سقط جنين عمدي ممنوع دانسته شده، براي ساقط كننده آن مجازات قصاص تجويز نشده است.
به رغم ممنوعيت سقط جنين در تلمود، در مباحث حقوقي اين كتاب در مواردي اسقاط جنين روا شمرده شده است. براساس قانون تلمود، اگر زن در هنگام زايمان دچار مشكل شود و بيم آن رود كه مرگ وي را تهديد كند اگر جنين هنوز در رحم باشد بايد با كشتن جنين جان مادر را نجات داد؛ اما اگر سر يا بخش بزرگ تر جنين از رحم خارج شده باشد نمي توان جنين را سقط كرد؛ چرا كه در اينجا دو موجود زنده قابل بقا وجود دارند و كسي نمي تواند بگويد جان مادر از جان فرزند مهم تر است. با اين همه، خود مادر حتي اگر قسمت اعظم جنين به دنيا آمده باشد، مي تواند با استناد به قاعده حقوقي پذيرفته شده دفاع مشروع، با سقط جنين جان خود را نجات دهد. در برخي از منابع يهودي آمده است كه اگر سقط جنين براي درمان مادر لازم باشد انجام آن مجاز است و اين حكم حتي شامل مواردي نيز مي شود كه جنين خود منشا مستقيم بيماري مادر نباشد و خطر مرگ مادر را تهديد نكند. از مباحث بحث انگيز درحقوق يهودي درباره جواز يا عدم جواز سقط جنين، آنجاست كه زن از زنا باردار شده باشد. بسياري از عالمان يهودي بر اين عقيده اند كه زن شوهرداري كه از راه زنا باردار شده باشد مي تواند جنين خود را سقط كند؛ اما اگر دختر بي شوهري اين گونه باردار شود اسقاط جنين وي روا نيست؛ چرا كه بر طبق شريعت يهود، فرزند متولد از زناي زن شوهردار حرام زاده است؛ اما فرزند دختر بي شوهر حرام زاده شمرده نمي شود. از موارد جواز سقط جنين درتلمود آنجاست كه بخواهند مجازات اعدام را درباره زني كه از راه زنا باردار شده است به اجرا در آورند. در اين مورد مي توان و حتي گفته اند كه بايد، جنين زن را پيش از اجراي مراسم اعدام سقط كرد، مگر آنكه عمليات وضع حمل آغاز شده باشد. بحثي كه بيشتر در دوران جديد مطرح شده است آنجاست كه خطر معلوليت كودك را تهديد كند. بيشتر حقوقدانان يهودي مي گويند حتي در اين صورت نيز نمي توان جنين را سقط كرد. با اين همه، برخي از حقوقدانان جديد يهودي در اين باره رويكرد منعطف تري اتخاذ كرده اند و در مواردي سقط جنين را اجازه داده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 512
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی