4 SID.ir | بررسي ارتباط کار آمدي مديران هنرستانهاي فني حرفه اي و کاردانش با رهبري تحول گرا از ديدگاه هنر آموزان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط کار آمدي مديران هنرستانهاي فني حرفه اي و کاردانش با رهبري تحول گرا از ديدگاه هنر آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه مازندران، بابلسر، پردیس، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
 
چکیده: 
مقدمه: مديران در سازمانها يا واحدهاي آموزشي يک عضو حيات بخش هستند که با تدارک و فراهم سازي، طراحي و نگهداري محيط کار نقش تعيين کننده اي در تربيت نيروي انساني کارآمد دارند. هدف اصلي پژوهش حاضر تعيين رابطه بين کارآمدي مديران هنرستان هاي فني حر فه اي و کار دانش و سبک رهبري تحول گرا است. روش کار: پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماري متشکل از 916 نفر از هنر آموزان هنرستان هاي کاردانش و فني حرفه اي استان مازندران است که 270 نفر به عنوان نمونه بر اساس جدول مورگان و به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي، انتخاب شده اند. ابزار گردآوري داده ها، يکي پرسشنامه استاندارد رهبري تحولي باس و اوليو و ديگري پرسشنامه محقق ساخته براي سنجش کارآمدي مديران است. پايايي پرسشنامه استاندارد رهبري تحولي با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ 89/. و پرسشنامه کارآمدي مديران 90 /. برآورد گرديد. يافته ها: نتايج تحقيق حاکي از آن است که از ديدگاه هنرآموزان، مديران از کارآمدي متوسط و بالا برخوردارند ودر حالت کلي ميان رهبري تحولي مديران و کارآمدي آنان رابطه معنا داري وجود دارد. بين همه مولفه هاي رهبري تحولي با کارآمدي مديران رابطه وجود دارد، به اين ترتيب که مديران با سبک رهبري تحولي پايين، موجب کار آمدي کمتر، و مديران با سبک رهبري تحولي بالا، از کارآمدي بالاتري برخوردار هستند. نتيجه گيري: استفاده مديران از سبک رهبري تحولي ضمن اينکه موجب بهبود عملکرد و کارآمدي بهتر مديران مي شود، با ايجاد پيوند عاطفي، کارکنان را به کار برانگيخته و تشويق مي گردند تا به حداکثر توان بالقوه خود دست يابند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 75
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی