برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

سنجش سرمايه هاي فکري به منظور توسعه منابع انساني در شرکت هاي خودرو سازي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اصفهان، ایران/شرکت خودروسازی زامیاد، گروه خودروسازی سایپا
 
چکیده: 
برنامه ريزي به منظور مديريت سرمايه هاي فکري جهت توليد ارزش افزوده رويکردي است که مورد توجه مديران و فعالان بخش دولتي و خصوصي قرار گرفته، علي رغم اهميت روز افزون اين بخش از سرمايه هاي سازماني، معدود سازمان هايي براي اندازه گيري و مديريت سرمايه هاي فکري تلاش کرده اند. پژوهش حاضر با هدف تدوين اهداف توسعه منابع انساني بر اساس سنجش سرمايه هاي فکري در شرکت هاي خودرو سازي و ارائه راهکار جهت ارتقاء آنها انجام شده است. بدين منظور براي ارزيابي ابعاد و مولفه هاي سرمايه فکري ( سرمايه انساني، سرمايه ساختاري و سرمايه مشتري يا رابطه اي )، تحقيقي به روش توصيفي – پيمايشي اجرا شده است. از ميان جامعه آماري که تعداد آن 2200 نفر بود 219 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گيري طبقه اي از رده هاي سازماني مختلف انتخاب و جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه استاندارد سرمايه فکري بنيتس استفاده شده است. داده ها با استفاده از روشهاي آمار توصيفي و استنباطي چون فراواني، آزمون t تک نمونه اي و آزمون ANOVA با نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. نتايج پژوهش بيانگر آن است که بين وضعيت موجود(ميانگين نمونه) و وضعيت مطلوب ( ميانگين نظري) تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراين مي توان گفت در ابعاد و مولفه هاي سرمايه انساني و سرمايه ساختاري وضعيت موجود بالاتر از وضعيت استاندارد است ولي در بعد سرمايه مشتري يا رابطه اي وضعيت موجود پايين تر از وضعيت استاندارد است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 154
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی