نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ساخت و هنجاريابي پرسشنامه نگرش سنج استعداد رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران
 
چکیده: 
هدف اين پژوهش، ساخت و هنجاريابي پرسشنامه «پرسشنامه نگرش سنج استعداد رياضي فرزندان» توسط والدين است. در همين راستا، پرسشنامه ي سنجش استعداد رياضي توسط والدين تهيه گرديد و براي تعيين روايي محتوايي از متخصصان روانشناسي تربيتي نظرخواهي شد، و گويه هايي که مورد توافق و تأييد شده بيش از 75% بود به عنوان گويه هاي مناسب انتخاب شد. پرسشنامه در مرحله اول، بر روي نمونه 293 نفر از دانش آموآن سال اول دبيرستان اجرا شد. پس از گردآوري داده ها، ضريب اعتبار آزمون 80/0بدست آمد و با توجه به همبستگي هر سئوال با کل آزمون، تعداد 6 سئوال که همبستگي کمتر از 3/0 با کل آزمون داشتند حذف و ضريب اعتبار آزمون مجدداً محاسبه شد که ميزا ان 89/0 درصد بود. با اجراي تحليل عاملي، هشت عامل از پرسشنامه استخراج شد که 48/54 درصد از واريانس سؤالها راتبيين کرد. براي به دست آوردن عاملهاي پرسشنامه از روش تحليل عاملي استفاده شد. استفاده از شيوه تحليل عوامل اصلي و چرخش واريماکس و در نظر گرفتن اندازه هاي ويژه بيشتر از يک انجام شد. پس از آن به نامگذاري عوامل از طريق تحليل عاملي اکتشافي پرداخته شد که عبارت است از: مهم بودن و لذت بردن، توجه به رشد همه جانبه، خوشحالي فرزند از تأييد معلم، علاقه به يادگيري و کمک ديگران، استفاده از رياضي در حل مسائل زندگي، خلاقيت در حل مسائل رياضي، آگاهي از توانايي فرزند و پيگيري در حل مسائل رياضي. در نهايت مي توان از اين پرسشنامه براي اندازه گيري سنجش استعداد رياضي فرزندان(توسط والدين) پژوهشهاي گوناگون استفاده کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محمودی، ع.، و هاشمیان، ک.، و ابوالمعالی، خ. (1397). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 9(2 (پیاپی 34) ), 77-104. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=361392



Vancouver : کپی

محمودی علی، هاشمیان کیانوش، ابوالمعالی خدیجه. ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 1397 [cited 2022May25];9(2 (پیاپی 34) ):77-104. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=361392



IEEE : کپی

محمودی، ع.، هاشمیان، ک.، ابوالمعالی، خ.، 1397. ساخت و هنجاریابی پرسشنامه نگرش سنج استعداد ریاضی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, [online] 9(2 (پیاپی 34) ), pp.77-104. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=361392.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 241 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی