برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  6 , شماره  1 ; از صفحه 35 تا صفحه 48 .
 
عنوان مقاله: 

تبيين تجربه فرسودگي تحصيلي در دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تبريز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: فرسودگي تحصيلي يکي از پديده هايي است که به دليل تاثيرات منفي آن بر کارايي تحصيلي و بهداشت رواني دانش آموزان و دانشجويان، در دهه هاي اخير مورد توجه بسياري قرار گرفته است. بنابراين، پژوهش حاضر با هدف دستيابي به درک عميقي از جوهره اصلي پديده فرسودگي تحصيلي انجام شد. روش: اين پژوهش کيفي از نوع پديدارشناسي توصيفي بود. نمونه ها با استفاده از روش هدفمند زنجيره اي از ميان دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تبريز در سال تحصيلي 94-1393 انتخاب شدند و مصاحبه ژرف نگر با آن ها صورت گرفت. سپس متن مصاحبه ها ضبط و مکتوب گرديد و کسب اطلاعات تا رسيدن به مرحله اشباع داده ها ادامه يافت که حجم نمونه در مرحله اشباع به 9 نفر رسيد. اطلاعات به دست آمده با روش Ramist مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. به منظور تاييد قابليت اعتماد، دلالت و صحت اطلاعات، خلاصه اظهارات شرکت کنندگان به آنان ارايه شد و آن ها هماهنگي نظرات خود با يافته هاي محقق را اعلام نمودند و در صورت وجود تناقض، برداشت هاي محقق اصلاح گرديد. يافته ها: تجربه فرسودگي تحصيلي در قالب 3 مضمون اصلي «ضعف برنامه ريزي، مشکلات انگيزشي و مشکل در سازگاري» و 8 مضمون فرعي «نقص هدف گذاري، به تعويق انداختن، تکرار اشتباهات برنامه، بي علاقگي، انگيزش بيروني، احساس خستگي و بي حوصلگي، منبع کنترل بيروني و انتظارات کارايي» خلاصه شد. نتيجه گيري: نتايج به دست آمده مي تواند اطلاعات مفيدي را در مورد ويژگي هاي اين افراد و راهبردها و مداخلات پيشگيرانه و اصلاحي براي ارتقاي سطح کارايي تحصيلي و بهبود وضعيت اين گروه از افراد فراهم نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ادیب، ی.، و فتحی‌ آذر، ا.، و دستوری، ر. (1396). تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تحقیقات کیفی در علوم سلامت, 6(1 ), 35-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=361174



Vancouver : کپی

ادیب یوسف، فتحی‌ آذر اسکندر، دستوری رامین. تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 1396 [cited 2021December08];6(1 ):35-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=361174



IEEE : کپی

ادیب، ی.، فتحی‌ آذر، ا.، دستوری، ر.، 1396. تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تحقیقات کیفی در علوم سلامت, [online] 6(1 ), pp.35-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=361174.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی