برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1396 , دوره  8 , شماره  30 ; از صفحه 89 تا صفحه 104 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي گروه درماني فراشناختي ولز بر کيفيت زندگي دانشجويان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج، ایران
 
چکیده: 
اين پژوهش، با هدف ارزيابي اثر بخشي درمان فراشناختي ولز بر کيفيت زندگي دانشجويان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي انجام شد. طرح اين پژوهش، شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون به همراه پيگيري با دو گروه آزمايش و شاهد بود. جامعه آماري شامل تمامي دانشجويان دختر دانشگاه هاي شهر گچساران بود که به روش نمونه گيري هدفمند 300 نفر از آنان به کمک پرسش نامه اضطراب اجتماعي کانور بررسي شده و از بين کساني که نمره اضطراب شان دو انحراف معيار بيشتر از ميانگين بود، 60 نفر بصورت تصادفي انتخاب و در دو گروه آزمايش و شاهد به شکل تصادفي توزيع شدند و پرسش نامه کيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني را تکميل کردند. سپس گروه آزمايش مورد درمان فراشناختي در طي 10 جلسه قرار گرفت. نتايج تحليل کواريانس نشان دادند، بين دو گروه در تمامي مولفه ها در پس آزمون تفاوتي معنادار وجود دارد (P<. 05) و نمرات گروه آزمايش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل کاهشي معنادار داشته است. اين امر در مورد مولفه هاي پژوهش در مرحله پيگيري هم صدق مي کرد. لذا، درمان فراشناختي به گونه اي معنادار باعث بهبود کيفيت زندگي دانشجويان مبتلا به اضطراب اجتماعي در پس آزمون و پايداري نتايج درمان در مرحله پيگيري شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 145
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی