برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1396 , دوره  8 , شماره  30 ; از صفحه 41 تا صفحه 52 .
 
عنوان مقاله: 

اثر موسيقي درماني بر پرخاشگري، علايم بيش فعالي و کمبود توجه در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بيش فعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزشی فیزیولوژی، دانشگاه آزاد شیراز، شیراز، ایران
 
چکیده: 
اختلال نقص توجه – بيش فعالي بيماري نسبتا شايعي در بين کودکان مي باشد که با نشانه هاي پرخاشگري، بيش فعالي، اضطراب و کمبود توجه همراه مي باشد. با توجه به اثرات جانبي داروهايي که براي درمان اين اختلال استفاده مي شود، اين مطالعه با هدف بررسي اثر موسيقي درماني بر بهبود نشانه هاي اين اختلال انجام گرفته است. اين مطالعه نيمه تجربي در سال 1395 در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيراز بر روي 20 کودک ايراني با اختلال نقص توجه – بيش فعالي انجام گرفت. در اين بررسي که به روش پيش و پس آزمون انجام گرفت، کودکان به 2 گروه 10 نفره تجربي و کنترل تقسيم شدند. کودکان گروه تجربي به مدت 3 هفته تحت 20 جلسه 2 ساعته موسيقي درماني با روش آموزشي ارف قرار گرفتند. داده هاي بدست آمده از سنجش دو آزمون آخن باخ و کانرز با استفاده از روش آماري تحليل کوواريانس و با کمک نرم افزار SPSS-18 تحليل شدند و اختلاف بين گروهها در سطح 05/0>P معني دار در نظر گرفته شد. نتايج بدست آمده از آناليز داده ها بيان گر آن است که در اين کودکان بيمار، موسيقي درماني باعث کاهش پرخاشگري و بيش فعالي در سطح 01/0>P و افزايش توجه در سطح 001/0>P نسبت به گروه کنترل مي شود. لذا موسيقي درماني به احتمال زياد، از راه اصلاح عملکرد مغز باعث بهبود نشانه هاي پرخاشگري، کمبود توجه و بيش فعالي در کودکان با اختلال نقص توجه-بيش فعالي شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2107
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی