نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان توجه به مؤلفه هاي آموزش براي توسعه پايدار در برنامه درسي علوم اجتماعي دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
 
چکیده: 
هدف اين پژوهش، بررسي ميزان توجه به مؤلفه هاي آموزش براي توسعه پايدار در برنامه درسي (کتاب هاي درسي و راهنماي هاي معلم) علوم اجتماعي دوره ابتدايي است. روش پژوهش ترکيبي (اکتشافي، تحليل محتوا) است. جامعة آماري اين پژوهش همة کتاب هاي درسي علوم اجتماعي، راهنماهاي معلم علوم اجتماعي دوره ابتدايي و اسناد جهاني يونسکو است. حجم نمونه با جامعه برابر است. ابزار جمع آوري داده ها در اين تحقيق فرم تحليل محتواي محقق ساخته و اسناد جهاني يونسکو است؛ براي تأييد روايي صوري و محتوايي فرم تحليل محتواي محقق ساخته از نظرات 20 نفر از کارشناسان (تعليم و تربيت و کارشناسان سازمان يونسکو، اساتيد محيط زيست، جامعه شناسي و اقتصاد) استفاده گرديد و روايي صوري و محتوايي آن مورد تأييد قرار گرفت، پايايي ابزار تحقيق توسط فرمول هولستي محاسبه گرديد و 92/0 به دست آمد. به منظور تجزيه وتحليل داده ها از روش تجزيه وتحليل آنتروپي شانون استفاده گرديد. نتايج به دست آمده نشان داد که در برنامه هاي درسي علوم اجتماعي دوره ابتدايي، در همه کتاب ها و راهنماهاي علوم اجتماعي مورد تحليل، بيشترين ضريب اهميت مربوط به حقوق شهروندي و محافظت از محيط طبيعي است و کمترين ضريب اهميت مربوط به مصرف پايدار و مصرف بيش از حد است. در اين برنامه درسي به مؤلفه هاي آموزش براي توسعه پايدار به صورت نامتعادل توجه شده است؛ در برنامه هاي درسي علوم اجتماعي دوره ابتدايي بسياري از مؤلفه هاي بعد فرهنگي (نقد فرهنگي، بازسازي فرهنگ، حفظ فرهنگ، سيستم مذهبي و باورها) و بعد اقتصادي، بعد اجتماعي و زيست محيطي فاقد فراواني است
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضایی، م.، و احمدی، غ.، و امام جمعه، س.، و نصری، ص. (1397). بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 15(30 (پیاپی 57) ), 28-42. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=360750



Vancouver : کپی

رضایی مریم، احمدی غلامعلی، امام جمعه سیدمحمدرضا، نصری صادق. بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1397 [cited 2022May18];15(30 (پیاپی 57) ):28-42. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=360750



IEEE : کپی

رضایی، م.، احمدی، غ.، امام جمعه، س.، نصری، ص.، 1397. بررسی میزان توجه به مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 15(30 (پیاپی 57) ), pp.28-42. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=360750.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 336 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی