برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1397 , دوره  13 , شماره  1 ; از صفحه 16 تا صفحه 30 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي ساختار آزمون جامع عملي پايان دوره مقطع کارشناسي رشته پرستاري: يک آينده پژوهي دلفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: ارزشيابي از اصول فرآيندهاي آموزشي است، که آموزش را از يک حالت ايستا به مسيري پويا هدايت مي نمايد. يکي از انواع ارزشيابي که اخيرا در مقطع کارشناسي رشته پرستاري لحاظ شده، آزمون جامع پايان دوره است اما ساختار آن تعيين نشده و بر عهده دانشگاه ها گذاشته شده است لذا هدف اين مطالعه طراحي ساختار آزمون جامع عملي پايان دوره مقطع کارشناسي رشته پرستاري است. روش بررسي: اين پژوهش از نوع دلفي کلاسيک اصلاح شده در طي 2 مرحله در سال 1395 انجام پذيرفت. جامعه پژوهش شامل اعضاي هيئت علمي دانشکده پرستاري مامايي، سوپروايزران آموزشي و سر پرستاران، پرستاران و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مشهد بودند که به روش مبتني بر هدف، 36 نفر انتخاب و وارد مطالعه شدند. در مرحله اول، شاخص ها و مولفه هاي آزمون جامع از طريق مرور متون استخراج و در مرحله دوم طي 3 راند (حضوري و غيرحضوري) ساختار آزمون جامع تدوين شد. داده ها بر اساس درصد توافق و IQR تجزيه و تحليل شد. نتايج: در اين مطالعه، ساختار کلي آزمون جامع در قالب چهار بخش: محتوي، روش ارزشيابي، شرايط برگزاري آزمون و ملاک هاي قبولي آزمون جامع تدوين شد. محتوي شامل دروس پرستاري بزرگسالان-سالمندان، کودک بيمار و سالم، بهداشت مادر و نوزاد، سلامت فرد، خانواده و جامعه، روانپرستاري و اخلاق بود. روش هاي آسکي و داپس به عنوان مناسب ترين روش هاي ارزشيابي مهارت هاي باليني انتخاب گرديدند. نمره قبولي، بر اساس روش نمره ثابت، 14 در نظر گرفته شد. علاوه بر آن در خصوص ملاک هاي قبولي و مردودي، مراکز مناسب آزمون، مدت زمان، زمان اجرا و تيم اجرايي آزمون تصميم گيري شد. نتيجه گيري: شاخصهاي آزمون جامع که با نظر صاحبنظران پرستاري و آموزشي، رويه هاي جهاني و شرايط بومي کشور تنظيم شده مي تواند مورد استفاده دانشکده هاي پرستاري و مامايي قرار گيرد تا به دستيابي به اهداف مد نظر از اين ارزشيابي کمک شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اسدی، س.، و مظلوم، س.، و حسن زاده، ف.، و منظری، ز. (1397). طراحی ساختار آزمون جامع عملی پایان دوره مقطع کارشناسی رشته پرستاری: یک آینده پژوهی دلفی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد, 13(1 ), 16-30. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=360397



Vancouver : کپی

اسدی سمیه، مظلوم سیدرضا، حسن زاده فرزانه، منظری زهراسادات. طراحی ساختار آزمون جامع عملی پایان دوره مقطع کارشناسی رشته پرستاری: یک آینده پژوهی دلفی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. 1397 [cited 2021September24];13(1 ):16-30. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=360397



IEEE : کپی

اسدی، س.، مظلوم، س.، حسن زاده، ف.، منظری، ز.، 1397. طراحی ساختار آزمون جامع عملی پایان دوره مقطع کارشناسی رشته پرستاری: یک آینده پژوهی دلفی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد, [online] 13(1 ), pp.16-30. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=360397.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 84 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی