برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  11 , شماره  4 ; از صفحه 319 تا صفحه 329 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه ميزان خلاقيت در دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد پرستاري مراقبت هاي ويژه دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد در سال 1394

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: خلاقيت مولفه اساسي عملکرد پرستاري است. نارسايي در ترغيب پرستاران به خلاقيت مي تواند از توسعه نوآوري در دانش و عملکرد آنان ممانعت کند؛ لذا کشف روش هاي توسعه آن در آموزش پرستاري اهميت دارد. پژوهش حاضر با هدف مقايسه ميزان خلاقيت در دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد پرستاري دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد در سال 1394 انجام شد. روش بررسي: مطالعه حاضر به روش توصيفي-مقطعي از طريق نمونه گيري آسان روي کليه دانشجويان کارشناسي پرستاري (172 نفر) و کارشناسي ارشد مراقبت هاي ويژه (42 نفر) انجام شد. آزمون خلاقيت عابدي مشتمل بر 60 سوال در 4 زير مقياس سيالي، بسط، ابتکار، انعطاف پذيري توسط دانشجويان تکميل شد. ثبات دروني آزمون خلاقيت با آلفاي کرونباخ ارزيابي گرديد (83/0=r). داده ها با نرم افزار آماري SPSS تحليل شد. نتايج: نتايج نشان داد 5/64%(138 نفر) آنان دختر و 5/35% (76 نفر) پسر بودند. ميانگين نمره خلاقيت در دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد به ترتيب 52/13± 93/129 و 19/12± 00/135 بود. آزمون تي مستقل تفاوت معناداري را بين نمره کل خلاقيت دو گروه نشان داد (05/0p<)؛ همان آزمون تفاوت معنادار در زير مقياس انعطاف پذيري همراه با ميانگين نمره بالاتر در دانشجويان کارشناسي ارشد نشان داد (05/0p<). نتيجه گيري: ازآنجاکه تفکر خلاق، تعامل شبيه سازي شده با محيط است براي کم کردن فاصله از سطح مطلوب خلاقيت در دانشگاه ها بايد محيط هاي آموزشي حمايت کننده اي را خلق نمود. پيشنهاد مي گردد اساتيد از فنون ويژه بالا بردن سطح آفرينندگي دانشجويان مانند بارش مغزي، مهارت هاي پژوهشي، يادگيري اکتشافي، شيوه مطالعه آفريننده و. . . استفاده کنند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 69
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی