برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  3 , شماره  11 ; از صفحه 25 تا صفحه 40 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي سرعت و درک خواندن در متون چاپي و الکترونيکي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان شناسی، دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف بررسي تمايز خواندن در متون چاپي و الکترونيکي در زبان فارسي انجام گرفت. در اين تحقيق، درک و سرعت خواندن در دو نوع ابزار، اندازه گيري و سپس مقايسه شده است. روش تحقيق، آزمايشي است که با طرح آزموني جهت جمع آوري اطلاعات به منظور سنجش سرعت و درک خواندن انجام مي گيرد. جامعه آماري تحقيق شامل نود و چهار دانشجو از ميان حجم نمونه 2000 نفري دانشگاه پيام نور فيروزآباد است که به صورت تصادفي انتخاب و به دو گروه تقسيم شدند. گروه اول آزمون را با ابزار رايانه و گروه دوم با ابزار کاغذ انجام دادند. نمرات آزمون، معياري براي درک خواندن و زمان صرف شده براي آزمون، معياري براي سرعت در نظر گرفته شده است. در پيش آزمون سوالاتي براي سنجش تاثير عوامل بافتي انجام گرفت و سپس به بررسي تاثير هرکدام از عوامل بافتي بر سرعت و درک خواندن متون چاپي و الکترونيکي پرداخته شد. سپس از نرم افزار SPSS براي تحليل داده ها استفاده گرديد. در تحليل داده ها از روش آزمون تي و رگرسيون هم زمان استفاده شد. تحليل ها نشان دادند درک خواندن به طرز چشمگيري تحت تاثير ابزار خواندن است. نمرات دانشجويان حاکي از عملکرد بهتر در ابزار کاغذ است. از سوي ديگر بررسي سرعت خواندن نشان داد تفاوت قابل ملاحظه اي ميان سرعت خواندن در دو ابزار ديده نشده است. در بررسي عوامل بافتي ميزان مطالعه هفتگي، نرخ روزانه ارتباط با فن آوري خواندن و ارجحيت ابزار، اين عوامل بر درک خواندن بي تاثيرند اما بر سرعت خواندن متون الکترونيکي و کاغذي اثري قابل توجه دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

زندی، ب.، و گرامی طیبی، م.، و روشن، ب.، و کاکوجویباری، ع. (1394). بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 3(11 ), 25-40. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=357289



Vancouver : کپی

زندی بهمن، گرامی طیبی مرضیه، روشن بلقیس، کاکوجویباری علی اصغر. بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 1394 [cited 2021April11];3(11 ):25-40. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=357289



IEEE : کپی

زندی، ب.، گرامی طیبی، م.، روشن، ب.، کاکوجویباری، ع.، 1394. بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, [online] 3(11 ), pp.25-40. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=357289>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 113 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی