برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1397 , دوره  27 , شماره  2 ; از صفحه 133 تا صفحه 145 .
 
عنوان مقاله: 

جايگاه يادگيري سيار در دانشگاه هاي علوم پزشکي: نظرات، پيامد ها و چالش ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: سرعت بالاي پيشرفت در علوم پزشکي، خلاقيت در فناوري، زمان محدود براي انجام کارهاي جديد، چشم انداز جديدي را در آموزش پزشکي به وجود آورده است. با اين شرايط دانشگاه هاي علوم پزشکي جهت انتقال اطلاعات و مهارت ها با دشواري هايي روبرو هستند. شايد يکي از جديدترين رويکردها به يادگيري، رويکردهاي يادگيري سيار است که در جهت انتقال آسان تر دانش و مهارت ها ظهور کرده است و استفاده از آن رو به گسترش است. اين تحقيق با رويکردي مروري و تحليل محتوايي مقالات اين حوزه، سعي در شناخت جنبه هاي مختلف بکار رفته در يادگيري سيار را دارد.
روش بررسي: در اين مطالعه با استفاده از کلمات کليدي يادگيري سيار، آموزش پزشکي، دانشگاه هاي علوم پزشکي، و معادل انگليسي آن ها، مقالات مطالعات مرتبط از سال 2000 تا2016 در پايگاه هاي
Google scholar، pub med،Scopus و مجلات معتبر داخلي و خارجي مرتبط با آموزش پزشکي انتخاب شدند و بر اساس حيطه هاي مطرح در اين نوع آموزش، در نهايت36 مقاله انتخاب و مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: بر اساس نتايج حاصل از جستجو و تحليل محتواي مقالات، مطالب در 6 دسته زير دسته بندي شدند: 1- نظرات دانشجويان 2-نتايج و پيامدهاي استفاده از يادگيري سيار 3-مقايسه با ديگر روش هاي آموزشي 4-کاربرد در رابطه با برنامه آموزشي و ارزيابي دانشجو 5- ارتباط با تئوري هاي يادگيري 6-چالش هاي يادگيري سيار
.
نتيجه گيري: مطالعات بررسي شده از اثرات مثبت اين روش در آموزش پزشکي حمايت نمودند. مهم ترين مشخصه هاي اين نوع از يادگيري عبارت بود از در دسترس بودن، يادگيرنده محور بودن، شخصي و غيررسمي. از طرفي نبود زيرساخت ها، هزينه بالا، آشنا نبودن با اين روش ها، و کمبود نرم افزارهاي کاربردي از چالش هاي اين روش يادگيري و آموزش بود. با توجه به نتايج مطالعات مختلف، استفاده از اين روش ها نياز به آموزش اعضاي هيات علمي و مديران آموزشي دارد
. از اين رو و با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته در اين حوزه برگزاري کارگاه هاي آموزشي و پانل هاي تخصصي در اين حوزه و پژوهش هاي بيشتر براي نمايان شدن ابعاد و تاثيرات اين روش پيشنهاد مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مرادی، ا.، و دیده بان، ح. (1397). جایگاه یادگیری سیار در دانشگاه های علوم پزشکی: نظرات, پیامد ها و چالش ها. طب و تزکیه, 27(2 ), 133-145. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356946



Vancouver : کپی

مرادی اسحاق، دیده بان حسین. جایگاه یادگیری سیار در دانشگاه های علوم پزشکی: نظرات, پیامد ها و چالش ها. طب و تزکیه. 1397 [cited 2021October27];27(2 ):133-145. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356946



IEEE : کپی

مرادی، ا.، دیده بان، ح.، 1397. جایگاه یادگیری سیار در دانشگاه های علوم پزشکی: نظرات, پیامد ها و چالش ها. طب و تزکیه, [online] 27(2 ), pp.133-145. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356946.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 214 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی