برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تدوين برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي (بازداري پاسخ، به روز رساني، توجه پايدار) و ارزيابي ميزان اثربخشي آن بر کاهش نشانه هاي کودکان با اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تدوين برنامه آموزش بازداري پاسخ، توجه پايدار و به روز رساني و بررسي تاثير آن بر نشانه هاي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي کودکان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون و پيگيري با گروه گواه بود. جامعه آماري شامل کليه کودکان با اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي در سال تحصيلي 95- 96 مدارس منطقه 1، منطقه 4 و کلينيک روان شناسي منطقه 3 تهران بود. بعد از انتخاب 30 آزمودني واجد شرايط به عنوان نمونه پژوهش، به شيوه تصادفي 15 کودک در گروه آزمايش و 15 کودک در گروه گواه قرار گرفتند. به منظور بررسي نشانه هاي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي کودکان از پرسش نامه تشخيصي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي و براي ارزيابي کارکردهاي اجرايي کودکان از آزمون هاي ان بک، آزمون توجه پايدار، آزمون برو- نرو استفاده شد. اين برنامه توسط پژوهشگران طراحي شد و کودکان گروه آزمايشي در اين برنامه 16 جلسه ايي (هر جلسه 60 دقيقه) شرکت کردند و کودکان گروه گواه هيچ آموزشي دريافت نکردند. نتايج داده هاي به دست آمده با استفاده از روش تحليل کوواريانس و آزمون تي نشان داد که بين ميانگين نمره هاي گروه آزمايشي و گواه در نشانه هاي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي تفاوت معني داري وجود دارد (p<0.05). بنابراين مي توان نتيجه گيري کرد که برنامه آموزشي بازداري پاسخ، توجه پايدار و به روز رساني باعث کاهش معني دار نشانه هاي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي در کودکان گروه آزمايشي شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مدنی، س.، و علیزاده، ح.، و فرخی، ن.، و حکیمی راد، ا. (1396). تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ, به روز رسانی, توجه پایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی, 7(26 ), 1-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356123



Vancouver : کپی

مدنی سیده سمیرا، علیزاده حمید، فرخی نورعلی، حکیمی راد الهام. تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ, به روز رسانی, توجه پایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی. 1396 [cited 2021October27];7(26 ):1-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356123



IEEE : کپی

مدنی، س.، علیزاده، ح.، فرخی، ن.، حکیمی راد، ا.، 1396. تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ, به روز رسانی, توجه پایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانه های کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی, [online] 7(26 ), pp.1-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356123.



 

 
بازدید یکساله 253 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی