برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 53 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير تکنيک خودآموزي بر بهبود مهارت خواندن و خودکارآمدي تحصيلي در دانش آموزان با نشانگان نارساخواني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
 
چکیده: 

نارساخواني رايج ترين مقوله ناتواني يادگيري است که به تاخير و نارسايي در توانايي خواندن مربوط و با نارسايي قابل ملاحظه در پيدايش مهارت هاي شناخت واژگان و فهم مطالب خوانده شده مشخص مي شود. هدف پژوهش حاضر تعيين تاثير تکنيک خودآموزي بر مهارت هاي خواندن و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان با نشانگان نارساخواني بود. پژوهش با روش نيمه آزمايشي و طرح پيش آزمون پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماري شامل تمامي دانش آموزان دختر نارساخوان پايه هاي سوم و چهارم ابتدايي شهرستان کرج بوده است که در سال تحصيلي 93-1392 مشغول به تحصيل بودند. تعداد 30 نفر از اين افراد با روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب و در دو گروه آزمايش و گواه، به روش تصادفي، جايدهي شدند. براي جمع آوري داده ها از آزمون هوش وکسلر، چک ليست نارساخواني، پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي و آزمون عملکرد خواندن استفاده شد. نتايج تحليل واريانس و کوواريانس نشان داد که آموزش تکنيک خودآموزي به دانش آموزان نارساخوان گروه آزمايش در بهبود عملکرد خواندن، سرعت خواندن، درک مطلب، خودکارآمدي تحصيلي آنان موثر بوده است. همچنين آموزش با اين روش موجب کاهش خطاهاي خواندن در دختران نارساخوان شد. پيشنهاد مي شود از تکنيک خودآموزي براي بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان با نارساخواني استفاده شود. همچنين مي توان اين تکنيک براي بهبود عملکرد تحصيلي و باور به توانمندي در برابر تکاليف و مشکلات تحصيلي در مدارس استفاده کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امرالهی بیوکی، ف.، و حسین خانزاده، ع. (1396). تاثیر تکنیک خودآموزی بر بهبود مهارت خواندن و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان با نشانگان نارساخوانی. روانشناسی افراد استثنایی, 7(25 ), 53-74. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356087



Vancouver : کپی

امرالهی بیوکی فرزانه، حسین خانزاده عباسعلی. تاثیر تکنیک خودآموزی بر بهبود مهارت خواندن و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان با نشانگان نارساخوانی. روانشناسی افراد استثنایی. 1396 [cited 2021October19];7(25 ):53-74. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356087



IEEE : کپی

امرالهی بیوکی، ف.، حسین خانزاده، ع.، 1396. تاثیر تکنیک خودآموزی بر بهبود مهارت خواندن و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان با نشانگان نارساخوانی. روانشناسی افراد استثنایی, [online] 7(25 ), pp.53-74. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356087.



 

 
بازدید یکساله 198 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی