برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 1 تا صفحه 18 .
 
عنوان مقاله: 

تجربه زيسته مربيان دانش آموزان کم توان ذهني: پژوهش کيفي پديدارشناسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

مربيان بخش قابلت وجهي از روز را با دانش آموزان کم توان ذهني مي گذرانند و از تجربيات زيسته آن ها مي توان اطلاعات مفيد و گران بهايي استخراج کرد. بر اين اساس هدف پژوهش حاضر کشف تجربه زيسته مربيان دانش آموزان کم توان ذهني در ارتباط با ويژگي ها، رفتارها، تعاملات، واکنش هاي بين خود و دانش آموزان کم توان ذهني بود. اين پژوهش کيفي با استفاده از روش پديدارشناسي اجرا شد. شيوه گردآوري اطلاعات استفاده از مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته بود. بر اين اساس از بين مربيان دانش آموزان کم توان ذهني 19 نفر بر اساس معيارهاي ورود به پژوهش انتخاب شدند. به منظور تحليل داده هاي مصاحبه ها از روش کلايزي استفاده شد. پس از استخراج موضوعي و طبقه بندي آنها، يافته ها شامل 5 مضمون اصلي (تغيير باورها، عدم هماهنگي در ارائه خدمات، تاثير شغل در زندگي شخصي، ملزومات مربي گري و انتظارات والدين) و 15 مضمون فرعي بود. ارتباط اين مضامين اصلي و فرعي در اصل مقاله آورده شده است. واکاوي تجارب مربيان دانش آموزان کم توان ذهني نشان داد که اين گروه به شيوه هاي مختلفي از اين دانش آموزان تاثير مي پذيرند و قادرند تاثيرات مختلفي نيز بر آنها داشته باشند. بر اين اساس مي توان از تجارب آنان جهت حل مسائل و مشکلات دانش آموزان، والدين و مربيان بهره برد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

غباری بناب، ب.، و نقدی، ن. (1396). تجربه زیسته مربیان دانش آموزان کم توان ذهنی: پژوهش کیفی پدیدارشناسی. روانشناسی افراد استثنایی, 7(25 ), 1-18. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356083



Vancouver : کپی

غباری بناب باقر، نقدی نیره. تجربه زیسته مربیان دانش آموزان کم توان ذهنی: پژوهش کیفی پدیدارشناسی. روانشناسی افراد استثنایی. 1396 [cited 2021November28];7(25 ):1-18. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356083



IEEE : کپی

غباری بناب، ب.، نقدی، ن.، 1396. تجربه زیسته مربیان دانش آموزان کم توان ذهنی: پژوهش کیفی پدیدارشناسی. روانشناسی افراد استثنایی, [online] 7(25 ), pp.1-18. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356083.



 

 
بازدید یکساله 356 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی