نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  7 , شماره  27 ; از صفحه 181 تا صفحه 203 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثر بخشي درمان هاي تکميلي آموزش رواني- فردي و آموزش رواني- خانواده بر علايم افسردگي و شيدايي بيماران دو قطبي نوع يک تحت درمان دارويي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی، دانشگاه سمنان
 
چکیده: 
درما ن هاي مکمل مانند آموزش رواني کانون توجه جامعه درماني بيماران دوقطبي و بسياري ديگر از بيماري هاي مزمن رواني و طبي قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر سنجش مقايسه اثر بخشي درمان هاي مکمل آموزش رواني- فردي و آموزش رواني- خانواده در کنار درمان روانپزشکي بيماران دوقطبي نوع يک، درقياس با درمان روانپزشکي تنها در پيشگيري از بروز دوره هاي افسردگي و مانيا بوده است. پس از وارسي معيارهاي ورود و خروج يک نمونه 66 نفري از بيماران دچاراختلال دوقطبي نوع يک با شيوه هدفمند انتخاب شدند. افراد به طور تصادفي در سه گروه آموزش رواني- فردي، آموزش رواني- خانواده و گروه کنترل قرار داده شدند. سنجش علايم افسردگي و شيدايي با استفاده از آزمون هاي سنجش شيدايي يانگ و سنجش افسرگي هميلتون صورت گرفت. افراد در سه نوبت پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري مورد سنجش واقع شدند. داده ها از پرسشنامه ها استخراج و با استفاده از تحليل کوواريانس چند متغيري تحليل شد. نتايج تحليل هاي آماري در شيدايي تفاوت هاي معناداري را ميان گروه هاي تحقيق نشان داد. گروه آموزش رواني- خانواده همراه با دارو درماني در پس آزمون به گونه معنادار ميانگين پايين تري از گروه کنترل (درمان روانپزشکي تنها) از نظر علايم شيدايي داشتند، اما در پي گيري تنها ميانگين گروه آموزش رواني- خانواده از گروه کنترل در علايم شيدايي پايين تر بود. اثر معنادار ديگري بدست نيامد. آموزش رواني- خانواده علايم شيدايي بيماران را در کوتاه مدت و بلند مدت کنترل مي کند. در مجموع مي توان نتيجه گرفت که درمان مکمل آموزش رواني- خانواده در پيشگيري ازعود غيره منتظره علايم اپيسوديک شيدايي در بيماران دوقطبي نوع يک که تحت درمان روانپزشکي هستند، موثر است و در کنار درمان روانپزشکي آنان توصيه مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قوشچیان چوبمسجدی، س.، و مکوندحسینی، ش.، و نجفی، م.، و بیگدلی، ا. (1396). مقایسه اثر بخشی درمان های تکمیلی آموزش روانی- فردی و آموزش روانی- خانواده بر علایم افسردگی و شیدایی بیماران دو قطبی نوع یک تحت درمان دارویی. مطالعات روانشناسی بالینی, 7(27 ), 181-203. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=355565



Vancouver : کپی

قوشچیان چوبمسجدی سمانه، مکوندحسینی شاهرخ، نجفی محمود، بیگدلی ایمان اله. مقایسه اثر بخشی درمان های تکمیلی آموزش روانی- فردی و آموزش روانی- خانواده بر علایم افسردگی و شیدایی بیماران دو قطبی نوع یک تحت درمان دارویی. مطالعات روانشناسی بالینی. 1396 [cited 2022May24];7(27 ):181-203. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=355565



IEEE : کپی

قوشچیان چوبمسجدی، س.، مکوندحسینی، ش.، نجفی، م.، بیگدلی، ا.، 1396. مقایسه اثر بخشی درمان های تکمیلی آموزش روانی- فردی و آموزش روانی- خانواده بر علایم افسردگی و شیدایی بیماران دو قطبی نوع یک تحت درمان دارویی. مطالعات روانشناسی بالینی, [online] 7(27 ), pp.181-203. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=355565.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 232 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی