4 SID.ir | طراحي الگوي مطلوب برنامه درسي تربيت جنسي در دوره ابتدايي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

طراحي الگوي مطلوب برنامه درسي تربيت جنسي در دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اراک
 
چکیده: 

امروزه برنامه درسي به عنوان قلب نظام هاي آموزشي محسوب مي شود. برنامه درسي دوره ابتدايي فرصتي است جهت رشد شخصيت کودک در ابعاد مختلف تربيتي که بعد تربيت جنسي يکي از ساحت هاي مهم تعليم و تربيت است. پژوهش حاضر با هدف طراحي الگوي مطلوب برنامه درسي تربيت جنسي در دوره ابتدايي انجام شده و پژوهشي از نوع کيفي است که با روش پديدار شناسي و درسال 1395 انجام شد. جامعه آماري پژوهش شامل اساتيد و اعضاي هيات علمي علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه تهران، علامه طباطبائي و بوعلي سيناي همدان کارشناسان تربيت جنسي در سطح استان همدان انتخاب شد. براي نمونه گيري از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شد. لذا با 17 نفر مصاحبه انجام شد و کار تا اشباع نظري پيش رفت. ابزارمورد استفاده مصاحبه نبمه ساختاريافته با متخصصان است. براي تحليل داده هاي کيفي از روش تحليل تفسيري بهره گرفته شد. يافته ها حاکي از آن بود که مضامين ناظر بر اهداف برنامه درسي تربيت جنسي در سه سازه اصلي (شناختي، نگرشي، مهارتي) تکيه دارد. دربخش محتواي آموزشي توجه به ارزش ها و فلسفه تربيت جنسي، توجه به منابع مبتني بر ارزش ها (قرآن، سنت، عقل، فطرت) توجه به اصول حاکم بر آموزش و پرورش، توجه به منابع تدوين محتوا برنامه درسي تربيت جنسي. در بخش روش هاي آموزشي اصل تفاوت در حقوق و تکاليف شرعي، روش عبرت آموزي و... در بخش ارزشيابي آموزشي نيز استفاده از ويژگي هاي ساير عناصر برنامه درسي تربيت جنسي، استفاده از دو معيار اساسي قرآن و سنت پيامبر و... شناسايي شدند. در نهايت اين طور نتيجه گرفته شدکه برنامه درسي طراحي شده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسي از جمله هدف، محتو، روش وارزشيابي است و مباني برنامه درسي از جمله مباني روانشناختي، اجتماعي و فلسفي آن با توجه به فلسفه حاکم بر جامعه تدوين شده است. در واقع برنامه حاضر بازتابي از ارزش هاي فرهنگي اجتماعي جامعه مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 235
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی