برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي محتواي کتاب تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي بر اساس الگوي خلاقيت هدايت شده پلسک (Plsek)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دفتر صلاحیت حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی کاربردی
 
چکیده: 
کتاب درسي به عنوان يکي از ارکان اصلي آموزش، مي تواند نقش مهمي را در زمينه پرورش خلاقيت و تفکر خلاق يادگيرنده ها ايفا کند. اين پژوهش با هدف بررسي ميزان تطابق محتواي کتاب تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي با الگوي خلاقيت هدايت شده پلسک (1997) و با روش توصيفي از نوع تحليل محتوا انجام گرفته است. نمونه ي آماري اين پژوهش که با حجم جامعه آماري آن يکسان است، شامل کليه تمرينات کتاب کار تفکر و پژوهش پايه ي ششم دبستان در سال تحصيلي 93-1392 مي باشد. از فرم هاي تحليل محتوا که بر اساس الگوي چرخه ي آموزش خلاقيت پلسک طراحي شد به عنوان ابزارهاي جمع آوري داده ها استفاده گرديد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهند که بر اساس الگوي پلسک، در تدوين محتواي کتاب کار تفکر و پژوهش پايه ي ششم دبستان ميزان توجه به اصل اول يعني توجه (مرحله آمادگي) براي خلاقيت %61، اصل دوم يعني گريز (مراحل تخيل و توسعه) براي خلاقيت (%39) بوده و اصل سوم يعني تحرک (مرحله ي عمل) مورد توجه قرار نگرفته است (0%). اين در حالي است که از اصل تحرک در الگوي چرخه ي خلاقيت هدايت شده ي پلسک به عنوان مهم ترين بخش اين چرخه ياد شده است. اميد است يافته هاي پژوهش حاضر ضمن مفيد بودن در بازطراحي و بازنگري کتاب تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي بتواند از طريق ايجاد دانش وآگاهي بيشتر در توليد محتواي مناسب در برنامه هاي درسي، در جهت پرورش و شکوفايي خلاقيت دانش آموزان، نقش سازنده اي را ايفا کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ضیایی مهر، ع. (1396). بررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (Plsek). روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), 13(44 ), 1-28. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=355414



Vancouver : کپی

ضیایی مهر علی. بررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (Plsek). روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی). 1396 [cited 2022January22];13(44 ):1-28. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=355414



IEEE : کپی

ضیایی مهر، ع.، 1396. بررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (Plsek). روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), [online] 13(44 ), pp.1-28. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=355414.



 

 
بازدید یکساله 3296 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی