5 SID.ir | اثر گاليک اسيد بر يادگيري حرکتي و سطح فاکتور نوروتروفيک مشتق از مغز در مخچه موش هاي صحرايي مدل اوتيسم
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثر گاليک اسيد بر يادگيري حرکتي و سطح فاکتور نوروتروفيک مشتق از مغز در مخچه موش هاي صحرايي مدل اوتيسم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فیزیولوژی، دانشکده علوم، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: قرار گرفتن در معرض والپروئيک اسيد طي بارداري در موش هاي صحرايي باعث استرس اکسيداتيو، آسيب هاي مغزي و رفتارهاي شبه اوتيستيک در فرزندان مي شود. به عبارتي ديگر گاليک اسيد در درمان اختلالات سيستم عصبي ناشي از راديکال هاي آزاد مي تواند موثر واقع شود. هدف از پژوهش حاضر ارزيابي اثر گاليک اسيد بر يادگيري حرکتي و سطح مخچه اي فاکتور نوروتروفيک مشتق از مغز در موش هاي صحرايي مواجه شده با والپروئيک اسيد در دوران جنيني مي باشد.
مواد و روش ها: نوزادان حاصل از 30 سرموش صحرايي باردار به طور تصادفي در 5 گروه: کنترل،
VPA (500 ميلي گرم بر کيلوگرم والپروئيک اسيد) در روز 12.5 بارداري و همچنين 3 گروه VPA+GA50،VPA+GA100 و VPA+ GA200 (به ترتيب گاليک اسيد 50، 100 و 200 ميلي گرم بر کيلوگرم دريافت نمودند) تقسيم شدند. تجويز دهاني گاليک اسيد از روز 12 تا 19 بارداري انجام شد. سپس به منظور بررسي اختلالات حرکتي آزمون هاي راه رفتن شعاعي و روتارود در 30 روزگي انجام شد. سرانجام سطح مخچه اي فاکتور نوروتروفيک مشتق از مغز به روش الايزا مورد سنجش قرار گرفت.
يافته ها: اختلال در آزمون هاي حرکتي در گروه والپروئيک اسيد در مقايسه با موش هاي صحرايي گروه کنترل مشاهده شد. در مقابل گروه هاي درمان شده با گاليک اسيد بهبود معني داري در سرعت پيمايش مسير و تعادل طي آزمون راه رفتن شعاعي و همچنين افزايش مدت زمان باقي ماندن بر روي روتارود نشان دادند. افزايش معني دار فاکتور نوروتروفيک مشتق از مغز در موش هاي صحرايي درمان شده با گاليک اسيد در مقايسه با گروه والپروئيک اسيد ديده شد.
نتيجه گيري: گاليک اسيد مي تواند سبب کاهش عوارض والپروئيک اسيد بر يادگيري حرکتي و تعادل در مدل موش هاي صحرايي اوتيسم شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 122
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی