نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تفاوت هاي علوم تجربي، علوم اجتماعي و علوم انساني از نگاه شاخص هاي علم-سنجي موسسه اطلاعات علمي (ISI)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید رشید یاسمی، پلاک 6، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
 
چکیده: 
مقدمه و هدف: داده هاي برگرفته از پايگاه هاي اطلاعاتي موسسه اطلاعات علمي (ISI) و شاخص هاي علم سنجي حاصل از اين داده ها، مبناي قضاوت در مورد توسعه و اثرگذاري علمي است. هدف از اين مقاله، تبيين تفاوت هاي بين علوم تجربي، علوم اجتماعي و علوم انساني از منظر شاخص هاي علم سنجي ISI است.مواد و روش ها: با بازتحليل يافته هاي آماري برخي متون علم سنجي، استخراج آمارهايي از وب سايت ISI و مرور برخي متون مربوط تفاوت هاي علم سنجي سه قلمرو علوم تجربي، علوم اجتماعي و علوم انساني بررسي شده است.يافته ها: محدوديت هاي ناشي از پايگاه هاي استنادي، از جمله پايگاه هاي اطلاعاتي ISI از يک سو و تفاوت هاي ماهوي و دروني رشته ها و حوزه هاي مختلف علوم، کاربرد يکسان و تفسير بي ملاحظه شاخص هاي علم سنجي را زير سوال مي برد. عواملي چون تفاوت ميزان تحت پوشش قرار گرفتن علوم تجربي، علوم اجتماعي و علوم انساني در ISI، يکسان نبودن جهت گيري هاي ملي (يا بين المللي) مجلات نمايه شده در ISI بر حسب قلمروها، حوزه ها و رشته هاي مختلف علوم، تفاوت در کم وکيف تکوين و توسعه نظريه ها و متعاقب آن، تنوع الگوهاي نشر و استناد و رفتارهاي ارجاع دهي پژوهشگران حوزه هاي علوم، تفاوت در محمل هاي نشر و مخاطبان هدف، مانع زبان (غالب بودن زبان انگليسي در نمايه نامه هاي ISI)، گرايش بيشتر به تاليف فردي در برخي رشته ها نسبت به برخي ديگر و استناد به رسانه هاي مختلف ارتباطي مکتوب در علوم اجتماعي و انساني در مقايسه با علوم تجربي و... تفاوت هايي را در کارکردهاي علم سنجي براي اين رشته ها و حوزه ها سبب شده است.نتيجه گيري: با توجه به محدوديت و نامتوازن بودن علم سنجي براي همه رشته هاي علمي با تکيه صرف بر پايگاه هاي اطلاعاتي ISI، روش شناسي پيشنهادي جديدي براي علم سنجي، به ويژه در حوزه هاي علوم انساني و حوزه هاي کيفي علوم اجتماعي لازم است که تلفيقي از روش هاي کنوني علم سنجي و داوري کيفي خبرگان هر حوزه باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حیدری، م.، و میرزایی، ع. (1395). تفاوت های علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص های علم-سنجی موسسه اطلاعات علمی (ISI). علم سنجی کاسپین, 3(1 ), 23-29. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=354929



Vancouver : کپی

حیدری مختار، میرزایی عباس. تفاوت های علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص های علم-سنجی موسسه اطلاعات علمی (ISI). علم سنجی کاسپین. 1395 [cited 2022May19];3(1 ):23-29. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=354929



IEEE : کپی

حیدری، م.، میرزایی، ع.، 1395. تفاوت های علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص های علم-سنجی موسسه اطلاعات علمی (ISI). علم سنجی کاسپین, [online] 3(1 ), pp.23-29. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=354929.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2982 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی