برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي آيه "استمتاع" در نگاه مفسران فريقين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

از جمله اختلافات شيعه و اهل سنت در حوزه احکام ازدواج، مشروعيت ازدواج موقت يا "متعه" است. علما و دانشمندان شيعي در طول تاريخ بر حليت اين ازدواج اقرار و اصرار داشته و در مقابل، دانشمندان اهل سنت قائل به نسخ اين حکم الهي و حليت موقت آن هستند. مهمترين دليل بر حليت ازدواج موقت در بين علما و مفسران فريقين، آيه 24 نساء (استمتاع) است. موضع مفسران را در ذيل اين آيه مي توان به سه دسته تقسيم نمود: مفسراني که دلالت آيه بر مشروعيت متعه را به صورت دائم پذيرفته اند (شيعه)، مفسراني که دلالت آيه بر مشروعيت متعه را به صورت موقت پذيرفته اند، و گروه اندکي از مفسران اهل سنت که دلالت آيه بر ازدواج موقت را نپذيرفته و مشروعيت آن را مستند به سنت مي دانند. اين گروه نيز قائل به مشروعيت موقت هستند، به اين معنا که دلالت آيه بر متعه را پذيرفته و بر اين باورند که اين حليت مختص به زماني خاص است و به وسيله آيات و روايات نسخ گرديده است. در اين نوشتار با روش توصيف و تحليل محتوا، به ذکر و بررسي ديدگاه و دلايل هر گروه پرداخته شده است. برآيند تحقيق حاکي از آن است که دلايل مطرح بيشتر بر محور الفاظ آيه و معناي مقصود از آنهاست. واژگان مطرح در آيه مانند "استمتاع" در نظر بيشتر مفسران دلالت لغوي و اصطلاحي بر متعه و ازدواج موقت دارد و عدم پذيرش اين معنا مستلزم امري است که با ازدواج دائم تعارض دارد. اتفاق نظر بر حليت متعه در صدر اسلام وجود دارد و اختلاف در بين اهل سنت در چگونگي تحريم آن است. يعني نسخ به وسيله کتاب و سنت و يا نهي خليفه که مشروعيت محدود ازدواج موقت را نتيجه مي دهد. نسخ حکم متعه نيز با آيات ديگر و روايات متعارض پذيرفتني نيست. روايات تفسيري معصومين که به تبيين احکام الهي مي پردازند، از کارسازترين قرائن در برداشت حکم متعه براي مفسران شيعي است که متاسفانه ديگر مذاهب به آن توجهي ندارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 118
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی