برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

جايگاه ميان رشته در طرح هاي رده بندي کتابخانه اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

هدف: تبيين اهميت جايگاه ميان رشته ها در طرح هاي رده بندي کتابخانه اي.
روش شناسي: متون مرتبط با رشته و ميان رشته و مساله ميان رشتگي در طرح هاي رده بندي کتابخانه اي و نيز 53 طرح رده بندي کتابخانه اي-کتاب شناختي به روش تحليل اسنادي و محتوا با ابزار فيش برگه و سياهه وارسي بررسي شد.
يافته ها: بررسي طرح هاي رده بندي نشان داد رده بندي هاي کتابخانه اي بر اساس حوزه يا رشته هاي دانشگاهي به وجود آمده و جايگاه مهم ميان رشتگي را ناديده گرفته اند. همچنين، رويکرد غالب در تدوين طرح هاي رده بندي کتابخانه اي، منطق کلاسيک است.
نتيجه گيري: با توجه به ناديده گرفتن ميان رشته ها به طور مستقل در نظام هاي رده بندي کتابخانه اي، استفاده از رويکرد ترکيبي در اين رده بندي ها (يعني، توجه به رده بندي بر اساس تحليل حوزه و رده بندي پديده محور) و نيز گذر از رده بندي هاي کلاسيک کتابخانه اي و حرکت به سمت تدوين رده بندي هاي کتابخانه اي با رويکرد منطق فازي مي تواند راهگشا باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 99
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی