برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي آموزش خودتعليمي کلامي و نوروفيدبک بر کاهش نشانه هاي اختلال نقص توجه/ بيش فعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
 
چکیده: 

هدف: هدف مطالعه حاضر مقايسه اثربخشي آموزش خودتعليمي کلامي و نوروفيدبک بر کاهش نشانه هاي اختلال نقص توجه/ بيش فعالي بود.
روش: بدين منظور 60 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه/ بيش فعالي از بين مراجعين مراکز درماني و مشاوره شهر سنندج انتخاب شده و به صورت تصادفي در سه گروه 20 نفري جايگزين شدند. گروه اول و دوم به عنوان گروه آزمايش، به ترتيب 12 جلسه درمان (يک جلسه در هفته) خودتعليمي کلامي و 24 جلسه آموزش نوروفيدبک (دوجلسه در هفته) دريافت کردند، ولي گروه کنترل هيچ مداخله اي دريافت نکرد. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه علايم مرضي کودک (CSI-4)، پرسشنامه مشکلات و توانايي ها و آزمون هوشي ريون بود.
يافته ها: يافته هاي حاصل از تحليل کواريانس نشان دادند که با کنترل اثر پيش آزمون تفاوت معناداري (در سطح p>0.001) در پس آزمون گروه ها وجود دارد که با توجه به نتايج آزمون تعقيبي، هر دو گروه درماني تاثير معناداري (در سطح p>0.001) در کاهش نشانه ها نشان دادند که البته ميزان اثربخشي گروه نوروفيدبک به طور معناداري بيشتر از خود تعليمي کلامي بود.
نتيجه گيري: هر دو روش در کاهش علائم اختلال نقص توجه/ بيش فعالي کارايي دارند، اما ميزان اثربخشي نوروفيدبک بيشتر است و احتمالا مکانيسم هاي اين تاثير به واسطه دستکاري کارکردهاي شناختي همچون بازداري است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 84
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی