برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

واکاوي جايگاه رسول خدا (ص) در دانش الاهي امام

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه قرآن و حدیث قم
 
چکیده: 

صفت علم و آگاهي در کنار عصمت دو مولفه اصلي شکل دهنده ويژگي هاي شخصيتي جانشين پيامبر از نگاه شيعه است. مکتب اماميه امام را علاوه بر عهده داربودن مرجعيت ديني و علمي داراي حق انحصاري الاهي در اين حوزه مي داند. اين نگاه با توجه به جايگاه امامت در منظومه باورهاي شيعه استحکام يافته است. چرايي اين اعتقاد با نظر به ارتباط امام با عالم غيب و پذيرش مبادي خاص و الاهي براي امام پاسخ داده مي شود. بر اين اساس، نگاشته حاضر با رويکردي تحليلي کوشيده است پس از تقسيم منابع دانش امام، با استناد به گزارش ها و روايات (فريقين) به آگاهي و علومي بپردازد که از طريق پيامبر (ص) به امام علي j انتقال يافته است. مطابق رهنمود آيات و روايات، علم به احکام و حلال و حرام و همچنين علم به قرآن به واسطه پيامبر اکرم (ص) به ائمه اطهار (ع) منتقل شده است و امام نقش تبييني و تفسيري در خصوص اين موضوعات دارد. از مبادي دانش امام که رسول خدا (ص) در بهره مندي از آن يا انتقالش نقشي تعيين کننده دارد، مي توان به آگاهي از ظاهر و باطن قرآن، کتاب الجامعه، الف باب و جفر ابيض اشاره کرد که نگاشته حاضر در مقام تبيين و تحليل آن است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

شاکر، م.، و ربیعی، ی. (1395). واکاوی جایگاه رسول خدا (ص) در دانش الاهی امام. پژوهشنامه امامیه, 2(3 ), 73-88. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351860



Vancouver : کپی

شاکر محمدتقی، ربیعی یداله. واکاوی جایگاه رسول خدا (ص) در دانش الاهی امام. پژوهشنامه امامیه. 1395 [cited 2021April23];2(3 ):73-88. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351860



IEEE : کپی

شاکر، م.، ربیعی، ی.، 1395. واکاوی جایگاه رسول خدا (ص) در دانش الاهی امام. پژوهشنامه امامیه, [online] 2(3 ), pp.73-88. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351860.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 22 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی