5 SID.ir | مقايسه واکنش هواداران تيم هاي خودي و رقيب نسبت به حاميان مالي (مطالعه موردي: باشگاه سپاهان و ذوب آهن اصفهان)
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه واکنش هواداران تيم هاي خودي و رقيب نسبت به حاميان مالي (مطالعه موردي: باشگاه سپاهان و ذوب آهن اصفهان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
 
چکیده: 

هدف از تحقيق حاضر مقايسه واکنش هواداران تيم خودي و رقيب نسبت به حاميان مالي در دو تيم فوتبال سپاهان و ذوب آهن اصفهان بود. روش تحقيق توصيفي و روش اجرا پيمايشي بود. جامعه آماري تحقيق کليه هواداران تيم هاي سپاهان و ذوب آهن در فصل سيزدهم ليگ برتر بودند و حجم نمونه با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي 367 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گيري پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي محتوايي آن را هشت تن از استادان مديريت ورزشي تاييد کردند و پايايي پرسشنامه ها از طريق آلفاي کرونباخ براي حامي مالي تيم سپاهان و ذوب آهن به ترتيب r=0.83 و r=0.86 به دست آمد و پايايي پرسشنامه ها تاييد شد. براي توصيف داده ها از آمار توصيفي و براي بررسي فرضيه ها در سطح 0.05 از آزمون هاي يومن ويتني و همبستگي اسپيرمن استفاده شد. نتايج نشان داد حمايت حاميان مالي از فوتبال در هواداران تيم خودي و تيم رقيب تفاوت معناداري دارد (0.0001)، همچنين بين تصوير عمومي حاميان مالي دو تيم و علاقه مندي به حامي و تبليغات توصيه اي در هواداران سپاهان و ذوب آهن ارتباط مثبت و معناداري مشاهده شد (0.0001)، تنها بين تصوير عمومي حامي تيم ذوب آهن و تبليغات توصيه اي در هواداران ذوب آهن ارتباطي مشاهده نشد (0.23). به باشگاه ها پيشنهاد مي شود براي اينکه شرکت هاي حامي به هدف خود از حمايت برسند، با هماهنگي با هم تصوير مطلوب و مثبتي از حامي در هواداران دو تيم ايجاد کنند تا شرکت ها به مزيت رقابتي دست يابند و درنتيجه ميزان حمايت آنها از فوتبال بيشتر شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 84
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی