برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  10 , شماره  38 ; از صفحه 157 تا صفحه 173 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير تدريس مهارت هاي تفکر انتقادي بر انگيزه زبان آموزان سطح پيشرفته ايراني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
تفکر انتقادي، به عنوان يکي از بهترين مهارت هايي که معلمان از آن بهره مي جويند فوايد زيادي براي زبان آموزان در افزايش انگيزه آنها مي تواند داشته باشد. در اين تحقيق سعي شده است که تاثير تدريس مهارت هاي تفکر انتقادي بر انگيزه زبان آموزان سطح پيشرفته ايراني مورد بررسي قرار گيرد. اين تحقيق در مرکز آموزش زبان سيمين در تبريز انجام شده بود. از ميان 60 نفر زبان آموز ابتدايي، 42 نفر بر اساس نتايج تست مهارتي تافل انتخاب شده بودند. سپس، زبان آموزان انتخاب شده به طور تصادفي به يک گروه تجربي و يک گروه کنترل و هر گروه به 21 زبان آموز تقسيم شدند. يک پرسشنامه انگيزه، برگرفته از سليمي (2000)، شامل 36 آيتم در مقياس ليکرت 5 گزينه اي در ابتداي اين تحقيق به دانش آموزان در هر دو گروه تجربي و کنترل به منظور ارزيابي انگيزه دانش آموزان داه شد. متعاقبا، پرسشنامه ارزيابي تفکر انتقادي Watson and Glaser (1980) شامل 80آيتم در 5 زير مجموعه، نشان دهنده زيرمجموعه مهارت هاي تفکر انتقادي، به 21 دانش آموز در گروه تجربي داده شد. زير مجموعه مهارت هاي تفکر انتقادي شامل مهارت هايي همچون استنتاج، شناسايي فرضيه ها، استنباط، تفسير، و ارزيابي استدلال ها بود. آموزش تفکر انتقادي به مدت 10 جلسه دوبار در هفته براي دانش آموزان پيشرفته طول کشيد که در هر جلسه، 20 دقيقه به آموزش اختصاص داده شد بود. آموزش سنتي در گروه کنترل اجرا شد.تحليل نمرات انگيزه، بدست آمده از طريق آزمون تي- تست مستقل در انتهاي آموزش، نشان داد که تدريس مهارت هاي تفکر انتقادي تاثير معني داري در بالا بردن انگيزه شرکت کنندگان داشت. نتايج بدست آمده مي تواند پيامدهايي براي معلمان داشته باشد. از طريق به کار بردن مهارت هاي تفکر انتقادي در کلاس هايشان، معلمان مي توانند به بالا بردن انگيزه دانش آموزان خود کمک کرده و يادگيري آنها را بهبود دهند. متن کامل اين مقاله به زبان انگليسي مي باشد، لطفا براي مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگليسي مراجعه فرماييد.لطفا براي مشاهده متن کامل اين مقاله اينجا را کليک کنيد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رجعتی، پ.، و حدیدی تمجید، ن.، و آهنگری، س. (1396). تاثیر تدریس مهارت های تفکر انتقادی بر انگیزه زبان آموزان سطح پیشرفته ایرانی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 10(38 ), 157-173. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351391



Vancouver : کپی

رجعتی پروانه، حدیدی تمجید نسرین، آهنگری سعیده. تاثیر تدریس مهارت های تفکر انتقادی بر انگیزه زبان آموزان سطح پیشرفته ایرانی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1396 [cited 2022January18];10(38 ):157-173. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351391



IEEE : کپی

رجعتی، پ.، حدیدی تمجید، ن.، آهنگری، س.، 1396. تاثیر تدریس مهارت های تفکر انتقادی بر انگیزه زبان آموزان سطح پیشرفته ایرانی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 10(38 ), pp.157-173. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351391.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 133 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی