برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  10 , شماره  37 ; از صفحه 83 تا صفحه 106 .
 
عنوان مقاله: 

دسته بندي شاخص هاي سنجش کيفيت محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور، استان همدان
 
چکیده: 
هدف از انجام اين پژوهش دسته بندي معيارها و شاخص هاي سنجش کيفيت کتاب هاي درسي به منظور ساخت ابزاري براي سنجش کيفيت کتاب هاي درسي دوره ابتدايي بوده است. روش تحقيق کيفي و جامعه آماري آن شامل تمامي منابع چاپي و الکترونيکي (فارسي و انگليسي) منتشر شده در حوزه معيارهاي تدوين محتوا بين سال هاي1379 تا 1394 و نيز تمامي آموزگاران ابتدايي شهرستان ملاير به تعداد 3150 نفر مي شده است که در سال تحصيلي 95-1394 مشغول به تدريس بوده اند. از بين جامعه آماري آموزگاران تعداد 380 نفر به شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. براي جمع آوري بخشي از داده ها، بر اساس معيارهاي شش گانه استخراج شده از منابع موجود در رشته برنامه ريزي درسي، مقياسي تحت عنوان «پرسشنامه سنجش کيفيت کتاب هاي درسي» تهيه و پس از معتبر سازي مورد استفاده قرار گرفت. نتايج نشان داد که ابزار معرفي شده از روايي صوري و محتوايي و نيز پايايي کافي برخوردار است و مي توان از آن در سنجش کيفيت کتاب هاي درسي دوره ابتدايي استفاده کرد. همچنين معلوم شد که کيفيت کتاب هاي درسي پايه سوم دوره ابتدايي بر اساس مقياس مورد استفاده، در کل و نيز در رابطه با تک تک معيارهاي شش گانه، در وضع مناسبي است. ضمنا مشخص شد که از نظر آزمودني ها معيارهاي مربوط به مولفه تناسب محتوا با نگرش هاي مذهبي، بيش از ساير معيارها در کتاب هاي درسي پايه سوم رعايت شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یزدانی، ف. (1396). دسته بندی شاخص های سنجش کیفیت محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 10(37 ), 83-106. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351354



Vancouver : کپی

یزدانی فریدون. دسته بندی شاخص های سنجش کیفیت محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1396 [cited 2021December07];10(37 ):83-106. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351354



IEEE : کپی

یزدانی، ف.، 1396. دسته بندی شاخص های سنجش کیفیت محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 10(37 ), pp.83-106. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=351354.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 468 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی