برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1395 , دوره  10 , شماره  4 ; از صفحه 23 تا صفحه 38 .
 
عنوان مقاله: 

مدل سازي تاثير تنوع پذيري محصول پنير بر سهم برندهاي موجود در بازار مشهد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

تنوع پذيري برندها از عوامل موثر بر سهم محصول پنير از برندهاي مختلف در فروشگاه هاي مواد غذايي مي باشد. دراين مقاله، با استفاده از تقريب تابع الگوريتم ژنتيک (GFA)، مدل سازي براي عوامل موثر بر سهم محصول پنير برندهاي کاله، پگاه، صباح و رقبا صورت گرفته است. نمونه آماري شامل داده هاي پروژه نوشاد و شرکت صنايع شير پگاه در سال 1393 از 435 فروشگاه مواد غذايي در مشهد مي باشد. نتايج نشان داد، از عوامل موثر بر سهم محصول پنير برند کاله، حداقل قيمت برند کاله است. از اثرات مهم ديگر بر سهم محصول پنير تنوع برند کاله است به طوري که هر چه تنوع برند کاله افزايش يابد، سهم محصول برند کاله در بازار افزايش مي يابد. ضرايب تنوع صباح، پگاه و برندهاي رقيب منفي شده است. از عوامل موثر بر سهم برند پگاه، حداکثر قيمت پگاه مي باشد که تاثير منفي دارد. ضريب تنوع پذيري صباح، کاله و رقبا منفي شده که نشان مي دهد، تنوع پذيري برندهاي ديگر باعث کاهش سهم محصول پنير پگاه در بازار مشهد خواهد شد. در مورد سهم برند صباح، ضرايب تنوع پذيري کاله، پگاه و برندهاي رقيب منفي شده و نشان مي دهد، افزايش تنوع سهم برندهاي ديگر باعث کاهش سهم برند صباح در بازار مشهد مي شود. اين مطالعه نشان داد، تنوع برند کاله، پگاه و صباح باعث کاهش سهم محصول پنير برندهاي رقيب در بازار مي شود. ضرايب تنوع پذيري برندهاي رقيب مثبت شده است. از عوامل موثر بر سود فروشگاه ها نيز تنوع پذيري برندها مي باشد. حداقل قيمت برند صباح با سود فروشگاه رابطه مثبت و با حداکثر قيمت صباح رابطه منفي دارد و نيز قيمت صباح با سود فروشگاه رابطه عکس دارد. با توجه به يافته ها پيشنهاد مي شود که برندهاي منتخب براي افزايش سهم خود در بازار بايستي به تنوع پذيري محصول پنير توجه ويژه اي را داشته باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 92
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی