برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
آذر و دي 1396 , دوره  6 , شماره  5 ; از صفحه 25 تا صفحه 31 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي يادگيري حل مساله و سخنراني بر آگاهي و عملكرد دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: آموزش با رويكردهاي يادگيري فعال و دانشجو - محور در بهبود مهارت حل مساله موثر است. اين پژوهش با هدف تعيين تاثير آموزش به شيوه مبتني بر حل مساله و سخنراني بر آگاهي و عملكرد دانشجويان پرستاري اجرا شد.
روش كار: اين مطالعه ي نيمه تجربي دو گروهه با طراحي پيش و پس آزمون در سال 1394 بر روي 64 دانشجوي نيم سال سوم رشته پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي قم كه درس بررسي وضعيت سلامت را انتخاب نموده بودند، صورت گرفت. دانشجويان بصورت تصادفي به دو گروه (32 نفره) تقسيم شدند. پس از آموزش به دو شيوه حل مساله و سخنراني، ميزان آگاهي و عملكرد در هر دو گروه، به ترتيب با استفاده از پرسشنامه و چك ليست دو ماه پس از آموزش اندازه گيري شد. داده ها با استفاده از آزمون ميانگين، انحراف معيار، فيشر، تي مستقل و زوجي تجزيه و تحليل با سطح معني داري (p=0.05) انجام شد.
يافته ها: آموزش سبب افزايش معناداري در ميانگين نمرات آگاهي (9.66±1.92) و عملكرد (4.16±1.41) در گروه يادگيري بر اساس حل مساله نسبت به گروه سخنراني با ميانگين (6.28±1.9) براي آگاهي و (2.81±1.71) براي عملكرد شد. تفاوت معني داري بين گروه سخنراني و حل مساله قبل از مداخله به لحاظ ميزان آگاهي وجود نداشت (p=0.574)
نتيجه گيري: اگرچه هر دو شيوه ي آموزشي موثر بودند اما روش حل مساله در ارتقاء آگاهي و عملكرد، موثرتر از روش سخنراني نشان داده شد؛ از آن جايي كه، مدرس در اين روش روند بحث را مديريت كرده، بازخورد مثبت مي دهد و در نهايت خلاصه سازي مي كند، به نظر موثرتر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رسولی، م.، و رسولی، ع.، و کلهر، ن. (1396). بررسی مقایسه ای یادگیری حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری, 6(5 ), 25-31. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=350559



Vancouver : کپی

رسولی مرجان، رسولی علی، کلهر ناصر. بررسی مقایسه ای یادگیری حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1396 [cited 2021October16];6(5 ):25-31. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=350559



IEEE : کپی

رسولی، م.، رسولی، ع.، کلهر، ن.، 1396. بررسی مقایسه ای یادگیری حل مساله و سخنرانی بر آگاهی و عملکرد دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری, [online] 6(5 ), pp.25-31. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=350559.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 92 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی