4 SID.ir | بررسي تاريخ محور تحول موضوعات شعر تعليمي قرن چهارم تا هشتم
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي تاريخ محور تحول موضوعات شعر تعليمي قرن چهارم تا هشتم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

يکي از انواع ادبي مهم که بخش هاي عظيمي از شعر فارسي را در بر گرفته، بيان مباحث اخلاقي در لا به لاي اشعار است. در واقع کمتر شاعر و نويسنده اي هست که دغدغه تعليمي و اخلاق آموزي نداشته باشد. اين رويکرد در همان اشعار نخستين قرن سوم و چهارم رخ نموده است؛ به گونه اي که شهيد بلخي در شعري که به نخستين غزل فارسي زبانزد است، بر اساس روايتي به پند غيرمستقيم روي مي آورد. شعر قرن چهارم و پنجم هرچند بيشتر تغزلي و توصيفي است، جانب تعليمي و اندرزي آن نيز فروگذار نشده است. رودکي، فردوسي، کسايي مروزي و ابوشکور، هريک در ادبيات تعليمي شناخته شده اند. در انتقال شعر فارسي از قرن چهارم و پنجم به شعر قرن ششم و هفتم هجري، به دليل رواج انديشه ها و نگرش هاي آسماني و عرفان و تصوف و پيشرفت هاي علمي، مباحث اساسي در ادبيات تعليمي نيز دگرگون شد؛ به گونه اي که بر اساس مطالعه حاضر، علاوه بر حفظ بيشتر اندرزهاي مشترک سده هاي پيشين، انديشه هاي تعليمي جديدي بنا به نگرش هاي تعليمي به شعر تعليمي عرفاني فارسي افزوده شده است. در اين مقاله با مطالعه اکثر شعرهاي اين چند قرن، ادبيات تعليمي اندرزي اين دو دوره (سبک خراساني و سبک عراقي) بررسي و مقايسه شده است. نتيجه اين است که شعر تعليمي با ورود عرفان و تصوف، غناي بيشتري مي يابد و به نگرش هاي آسماني و دگرگوني دست مي يابد و از اين راه، کميت و کيفيت اندرزها و تعليم اخلاقيات متعالي مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 131
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی