برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1395 , دوره  6 , شماره  3 ; از صفحه 15 تا صفحه 28 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط بين صداي ترافيک هوايي و آزردگي ناشي از آن در جامعه جنوب غربي شهر تهران، ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: آلودگي صوتي در مناطق شهري به عنوان يک مشکل بزرگ شناخته شده و از آنجا که آسيب هاي شنوايي نگراني اصلي در خصوص مواجهه با صدا محسوب مي شود، ساير اثرات فيزيکي و رواني نبايد مورد غفلت واقع شوند. آزردگي ناشي از صدا و به دنبال آن تجربه عوارضي مانند خستگي و کاهش تمرکز، احتمال بروز خطاهاي انساني و گاها حوادث جبران ناپذير شغلي را افزايش مي دهد که اين موضوع اهميت ميزان تراز مواجهه با صدا از يک طرف از نقطه نظر بهداشت و سلامت جامعه و از طرف ديگر از نقطه نظر ايمني محيط کار را روشن و واضح مي سازد.
روش کار: در اين مطالعه براي بررسي ميزان آزردگي ناشي از صداي حمل و نقل هوايي يک مطالعه مقطعي در سال 1394 انجام گرفت. بدين منظور يک نمونه 200 نفري از جامعه ساکنين و شاغلين غيرصنعتي در معرض صدا در جنوب غربي تهران در چهار محدوده مورد مطالعه انتخاب شد. سپس اقدام به توزيع، تکميل و جمع آوري پرسش نامه هاي مقياس ميزان آزردگي افراد (توصيه شده بر اساس سازمان بين المللي استاندارد (
ISO) به شماره ISO 15666-2003) و قابليت ديدن منابع هوايي، ميزان درک صدا و پرسش نامه اطلاعات دموگرافيک به صورت خودگزارش دهي در اين مناطق شد، سپس براي برآورد صداي ترافيک هوايي، داده هاي حاصل از مدل INM (مدل يکپارچه صدا) و مشخصات طول و عرض جغرافيايي نمونه هاي مورد سنجش که توسط سامانه موقعيت يابي جهاني (GPS) ثبت شده بود به نرم افزار GIS داده شد تا اطلاعات برآوردي از صداي ترافيک هوايي به دست آيد.
يافته ها: در اين مطالعه مشاهده شد که تراز معادل صداي کل منطقه در طول شب و تراز متوسط روز تنها در محدوده سي متري جي و تراز متوسط شبانه در همه محدوده ها به جز دوراهي قپان فراتر از حد مجاز و بيش ترين درصد افراد با آزردگي بالا مربوط به ميزان آزردگي شب مي باشد. از طرفي ارتباط تراز متوسط روز (
DL) با ميزان آزردگي روز (R=0.142، P=0.01)، ارتباط تراز متوسط شبانه (NL) با ميزان آزردگي شب (R=0.334، P=0.004) و ارتباط تراز متوسط شب و روز (DNL) با ميزان آزردگي شبانه روز (R=0.235، P=0.000)، به دست آمد.
نتيجه گيري: با اعمال کنترل هاي مديريتي در خصوص کاهش تعداد پروازهاي شبانه يا اقدامات مهندسي مانند بهبود شرايط ساختمان سازي در جهت کاهش دريافت ميزان صدا توسط افراد در معرض، مي توان تاثير به سزايي در بهبود شرايط آلودگي صوتي هوايي و ميزان آزردگي افراد در اين منطقه ايجاد کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یوسف زاده، ا.، و نصیری، پ.، و رحیمی فروشانی، ع. (1395). بررسی ارتباط بین صدای ترافیک هوایی و آزردگی ناشی از آن در جامعه جنوب غربی شهر تهران, ایران. بهداشت و ایمنی کار, 6(3 ), 15-28. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=349593



Vancouver : کپی

یوسف زاده ارسلان، نصیری پروین، رحیمی فروشانی عباس. بررسی ارتباط بین صدای ترافیک هوایی و آزردگی ناشی از آن در جامعه جنوب غربی شهر تهران, ایران. بهداشت و ایمنی کار. 1395 [cited 2021October21];6(3 ):15-28. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=349593



IEEE : کپی

یوسف زاده، ا.، نصیری، پ.، رحیمی فروشانی، ع.، 1395. بررسی ارتباط بین صدای ترافیک هوایی و آزردگی ناشی از آن در جامعه جنوب غربی شهر تهران, ایران. بهداشت و ایمنی کار, [online] 6(3 ), pp.15-28. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=349593.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 79 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی