4 SID.ir | رابطه خود کارآمدي و تجربه هاي يادگيري با عوامل بافتي و موفقيت تحصيلي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه خود کارآمدي و تجربه هاي يادگيري با عوامل بافتي و موفقيت تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: امروزه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان به عنوان يک شاخص مهم براي ارزيابي نظام هاي آموزشي مورد توجه قرار گرفته است. موفقيت تحصيلي با عوامل بسياري مرتبط و تحت تاثير متغيرهاي متعدد قرار دارد. هدف اين مطالعه تعيين رابطه خودکارآمدي و تجربه هاي يادگيري با عوامل بافتي و موفقيت تحصيلي است.
روش و مواد: اين مطالعه از نوع پيمايشي و همبستگي بود و با مشارکت 430 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه سال تحصيلي 93-1392 استان چهارمحال و بختياري که به روش نمونهگيري خوشهاي انتخاب شدند، انجام شد. براي بررسي خودکارآمدي تجربه هاي يادگيري و عوامل بافتي به ترتيب از پرسشنامه راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي، پرسشنامه تجربه تحصيلي دانش آموز، پرسشنامه بيگانگي تحصيلي دانش آموز و دو پرسشنامه محقق ساخته براي داده هاي جمعيت شناختي و تحصيلي استفاده شد. داده ها پس از جمع آوري به وسيله نرم افزار آماري 19-
SPSS و آزمون هاي همبستگي و رگرسيون تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: ميانگين (انحراف معيار) سن شرکت کنندگان در مطالعه (3.6) 16.3 سال بود. يافته ها نشان داد بين خودکارآمدي (10.2) 41.7 با تجربه هاي يادگيري (2.8) 11.5 ارتباط وجود دارد (
r=0.42، P<0.01). همچنين عوامل بافتي (11.1) 85.6 (r=0.32، P<0.01) و موفقيت تحصيلي (1.8) 17.3 (r=0.26، P<0.01) با تجربه هاي يادگيري مرتبط بودند. خودکارآمدي توسط تجربه يادگيري 17% و اين متغير نيز توسط عوامل بافتي و موفقيت تحصيلي به ميزان 27% پيش بيني شد (P<0.01).
نتيجه گيري: مطالعه نشان داد که تجربه يادگيري و عوامل بافتي و موفقيت تحصيلي ميتواند عامل موثري در پيش بيني خودکارآمدي باشد. نتايج مطالعه حاضر، ميتواند به روانشناسان و مشاوران مدرسه و حيطه تحصيلي کمک کند تا هر چه بيشتر به نقش تجربه يادگيري پي برده و بتوانند مداخله هاي مناسبي را با در نظر گرفتن آن در مورد بهبود خودکارآمدي و موفقيت تحصيلي دانش آموزان اجرا کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 138
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی